środa, 11 lipca 2012

Zasady bhp w szkolnej pracowni komputerowej

Dla pracowni komputerowej wymagane są te same zasady bhp jakie obowiązują w całej szkole. Wynika to z rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.Drugim przepisem określającym warunki bhp w pracowni komputerowej jest rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Należy jednak mieć na uwadze to, że rozporządzenie dotyczy w szczególności zasad ergonomii (ograniczenia uciążliwości czy niedogodności) związanych z pracą na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, a nie zajmuje się zagrożeniami wypadkowymi oraz pamiętać, że odnosi się ono do osób użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (z reguły ponad 4 godziny), a nie przez jedną czy dwie godziny lekcyjne.

Zasady bhp w szkolnej pracowni komputerowej

Podstawowym, wewnętrznym, dokumentem dotyczącym bezpiecznego prowadzenia zajęć w pracowni komputerowej powinien być "regulamin pracowni komputerowej" opisujący obowiązki nauczyciela i uczniów związane z organizacją zajęć, zasady bhp oraz wyszczególniający czynności niedozwolone oraz sposoby postępowania w sytuacjach niebezpiecznych (uszkodzenie urządzenia, pożar, wypadek itp.).
Jeżeli chodzi o zasady bezpieczeństwa i ergonomii w pracowni komputerowej należy również zwrócić uwagę na poniższe wymogi:
  • urządzenia muszą być zasilane z sieci z systemem przeciwporażeniowym (gniazdka i przedłużacze z bolcem ochronnym),
  • ograniczyć do minimum rozkładanie przewodów elektrycznych na podłodze czy w innych sposób powodujących możliwość potknięcia się czy zaczepienia,
  • odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m, a między uczniem i tyłem sąsiedniego monitora - co najmniej 0,8 m. Dobrym rozwiązaniem jest ustawianie monitorów szeregowo pod ścianami (tyłem monitora do ściany) istotne jest aby uczeń nie miał przed sobą tyłu monitora kolegi, a w przypadku braku możliwości takiego ustawienia, można zastosować przegrody osłaniające tył monitora,,
  • monitory powinny być tak ustawione, by odległość oczu ucznia wynosiła 400÷750 mm od monitora,
  • blat stołu powinien być matowy (najlepiej barwy jasnej) i zapewniać miejsce na zeszyty, dokumenty, przybory do pisania,
  • stanowiska powinny być dostosowane do wymiarów antropometrycznych uczniów,
  • temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić ok.210C a wilgotność względna powietrza 50÷65 % oraz zapewniona powinna być odpowiednia wentylacja grawitacyjna,
  • oświetlenie ogólne powinno mieć natężenie ok. 300lx a w miarę potrzeby należy stosować oświetlenie stanowiskowe (najlepiej o bezpiecznym napięciu) z oprawami niepowodującymi olśnienia czy odbicia światła na ekranie,
  • monitory należy tak ustawiać, by światło naturalne nie powodowało olśnienia ani nie padało bezpośrednio na ekran (stosowanie zasłon, żaluzji w oknach),
  • wszelkie prace porządkowe i konserwacyjne stanowiska komputerowego mogą być wykonywane tylko po wyłączeniu zasilania elektrycznego i pod kontrolą nauczyciela. Do czyszczenia używać należy tylko specjalnych pianek czyszczących i płynów,
  • uczniom nie wolno:
    • samowolnie zmieniać układu zasilania poszczególnych urządzeń,
    • samowolnie dołączać, czy odłączać dodatkowych urządzeń zewnętrznych (np. skaner, drukarka),
    • samowolnie przestawiać sprzętu,
    • zdejmować obudów czy osłon z urządzeń,
    • dotykać elementów z tyłu komputera a także manipulować przy gniazdkach, przedłużaczach,
    • zasłaniać otworów wentylacyjnych w obudowach urządzeń, wkładać do nich jakichkolwiek przedmiotów (szczególnie metalowych) lub umieszczać w ich pobliżu pojemników z płynami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz