Pracownicy marketów narażeni są
na wiele czynników szkodliwych, uciążliwych,
wpływających na ich bezpieczeństwo pracy. Praca w markecie to m. in.
wykonywanie czynności związanych z transportem, magazynowaniem i
sprzedażą towarów w warunkach dużego wysiłku fizycznego i umysłowego.
Dlatego właśnie tak istotne jest właściwe przeszkolenie stanowiskowe
pracownika zatrudnionego na tym stanowisku. Szczególnie ważne jest
uświadomienie mu zagrożeń, jakie mogą wystąpić w jego pracy. Podpowiemy
Ci, na jakie zagadnienia należy zwrócić uwagę, aby prawidłowo
przeprowadzić instruktaż stanowiskowy sprzedawcy w markecie.
Zagrożenia na stanowisku pracy sprzedawcy w markecie
Jak zapewne wiesz, aby stosować
ochronę przed zagrożeniami, najpierw należy zidentyfikować najczęściej
występujące zagrożenia na stanowisku pracy sprzedawcy w markecie. O
zagrożeniach należy poinformować szkolonych pracowników w trakcie
pierwszej fazy szkolenia, są to podstawowe informacje dla szkolonego
pracownika a także dla szkolącego.
W małych sklepach osoby zatrudnione jako sprzedawcy wykonują różne
prace w ciągu zmiany roboczej. Osoby te muszą dowozić towar, rozkładać
go na półkach, sprzątać halę sklepową, a także obsługiwać klientów przy
kasie.W przypadku pracowników marketów występuje większa specjalizacja, co może wpływać na małą zmienność w obciążeniu pracą. Sprzedawca w markecie wykonuje głównie prace związane z transportem towaru z magazynu, wykładaniem go na półki oraz dbaniem o ogólny wygląd stoiska.
Szczególną uwagę zwróć na zagrożenia związane z dolegliwościami układu mięśniowo - szkieletowego. Pracami typowymi dla sektora handlowego, które przyczyniają się do pojawienia się tych dolegliwości, są prace związane z:
- długotrwałym obciążeniem statycznym mięśni, np. podczas pracy w pozycji klęczącej lub na klęczkach przy układaniu towaru na niskich półkach,
- częstym podnoszeniem ładunków o dużej masie, np. wielopaków lub opakowań zbiorczych, przy pchaniu lub ciągnięciu wózków ręcznych z towarami.
Najczęściej występujące przyczyny stresu to:
- pośpiech związany ze zwiększonym napływem klientów, zwłaszcza w okresach przedświątecznych,
- odpowiedzialność materialna za towary, artykuły,
- tłok, ograniczona przestrzeń pracy,
- ograniczone poczucie prywatności,
- hałas,
- niewłaściwe oświetlenie,
- zbyt wysoka lub niska temperatura,
- brak ładu i porządku,
- zła organizacja pracy,
- ciągła praca w wymuszonej pozycji ciała.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz