piątek, 27 lipca 2012

Stres - poznaj swojego wroga

Stres zawodowy - charakterystyka

Czym jest stres zawodowy? Jak rozpoznać jego oddziaływanie na pracownika?
Według brytyjskiej inspekcji pracy (z ang. Health and Safety Executive - HSE) stres jest niekorzystną dla człowieka reakcją na nadmierną presję. Stres nie jest chorobą, jednak jeżeli jest intensywny oraz utrzymuje się przez dłuższy czas, może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia tak psychicznego, jak fizycznego. Jest wynikiem rozziewu między potrzebami i możliwościami pracownika a wymaganiami stawianymi przez środowisko, w którym praca jest wykonywana. Chociaż należy również zauważyć, że istnieją pewne różnice indywidualne określane jako osobnicza podatność na stres (np. typ układu nerwowego, temperament).
Oddziaływanie stresu na pracownika - jak je rozpoznać?
Oddziaływanie stresu można u pracownika rozpoznać na podstawie kilku symptomów. Należą do nich między innymi:
  • zmiany w nastroju i zachowaniu objawiające się w pogarszających kontaktach z innymi ludźmi,
  • łatwość irytowania się,
  • brak zdecydowania,
  • niewywiązywanie się z obowiązków,
  • reakcje fizjologiczne organizmu, takie jak wzrost ciśnienia krwi, przyspieszone lub nieregularne bicie serca,
  • napięcie mięśni, czego skutkiem może być ból karku, głowy i ramion.
Stres związany z pracą stanowi jedno z najbardziej znaczących zagrożeń zawodowych w obszarze obciążenia psychicznego występującego na stanowisku pracy. Może prowadzić do chorób i urazów.
Uwaga!
Często można usłyszeć od pracowników, że "stres jest faktem w życiu, a czasami nawet jest dobry dla człowieka". Nie dajcie się nabrać! Stres nie wpływa korzystnie na pracowników, a wiele stresorów występujących na stanowisku pracy można kontrolować. Bycie pod presją może poprawiać wyniki w pracy, a tym samym sprzyjać pracownikowi. Jednak ,gdy wymagania i presja są nadmierne, prowadzą do stresu. Na podstawie rozpoznanych symptomów jasne staje się, że stres jest niekorzystny dla pracownika.
Nawet jeżeli nie można wyeliminować stresu, to można w znaczny sposób go ograniczyć, gdy tylko ustalone zostaną symptomy i czynniki go wywołujące. Stres związany z pracą jest objawem problemu organizacyjnego, a nie słabości pracownika.
Eliminacja i minimalizacja oddziaływania stresorów
Oczekiwanie, że pracownicy sami sobie w jakiś sposób poradzą ze stresem, nie jest właściwym podejściem!
Odpowiednim podejściem jest identyfikacja tych czynników, które przyczyniają się do występowania na stanowisku pracy warunków stresowych (stresorów), i podjęcie działań ukierunkowanych na ich usunięcie u źródła lub zmniejszenie poziomu ich oddziaływania.
Mianowicie:
  • monitorujcie środowisko pracy w celu wczesnego wykrycia oznak występowania stresu zawodowego,
  • konsultujcie z pracownikami zagadnienia dotyczące wymagań stanowiska pracy,
  • traktujcie poważnie skargi od pracowników,
  • utrzymujcie atmosferę zaufania wśród załogi, aby pracownicy bez skrępowania mogli rozmawiać z Wami na temat stresu zawodowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz