poniedziałek, 30 lipca 2012

A może gra symulacyjna?

Termin gra symulacyjna jest zbitką 2 pojęć - gry dydaktycznej i metody symulacyjnej. Gra dydaktyczna jest metodą, w której cele i treści nauczania odzwierciedlają w pewnym uproszczeniu rzeczywiste zjawiska, sytuacje i procesy dla lepszego ich zapamiętania, zrozumienia oraz zastosowania przez biorących w niej udział ludzi.
Cechami charakterystycznymi gier dydaktycznych są:
  • obecność problemu do rozwiązania,
  • pierwiastek zabawy w uczeniu się (szkoleniu),
  • przestrzeganie określonych reguł dydaktycznych.

A może gra symulacyjna?

Do prowadzenia szkolenia bhp można zaproponować metodę symulacji, jako jedną z najbardziej popularnych gier dydaktycznych obok innych, takich jak:
  • burza mózgów,
  • metoda sytuacyjna,
  • metoda biograficzna.
Można zakupić gry przygotowane przez profesjonalistów, choć nauczyciele i osoby prowadzące szkolenie bhp często konstruują je własnym wysiłkiem.
Zasady obowiązujące podczas symulacji
Podczas symulacji (inscenizacji) gracze mają znaczne możliwości oddziaływania na model, który wskutek działań podlega zmianom, staje się modelem procesu rzeczywistego, którego częścią są działania graczy i skutki tych działań. Uczestnicy szkolenia bhp są współtwórcami modelu, ich działania sprawiają, że model zyskuje na trafności i kompletności. Zasady obowiązujące podczas symulacji zależne są od zamiaru (celu) konstruktora gry. Gracze mogą zatem:
  • postępować wg ogólnej wskazówki typu, jak sobie wyobrażam zachowanie osoby, której rolę odgrywam,
  • postępować wg wskazówek opisanych w scenariuszu dotyczącym danej roli - pracownik X przystępuje do pracy ubrany w następujące środki ochrony indywidualnej...,
  • postępować wg sformalizowanej i sztywnej procedury ograniczonej systemem reguł - zgodnie z obowiązującymi w firmie zasadami bhp, pracownik wykonuje pracę w następujący sposób...,
  • dostosować swoje postępowanie do partnera gry, na przykład komputera, który zezwala graczom na swobodę w obrębie przewidzianych rozwiązań.
Istota metody symulacyjnej tkwi w tym, że stanowi najczęściej bardzo uproszczoną wizję sytuacji:
  • branży,
  • przedsiębiorstwa,
  • wydziału,
  • pojedynczych stanowisk pracy grupy,
  • rzeczywistości.
Zastosowane uproszczenia lepiej odzwierciedlają te problemy, które powinny być nie tylko zapamiętane, ale i zrozumiane, a wnioski z nich wynikające mogą być przydatne w podobnych sytuacjach, aby w przyszłości nie popełniać błędów, które mogą być przyczyną utraty zdrowia, a nawet życia pracowników.
Konstrukcja modelu gry symulacyjnej pozwala lepiej poszukiwać rozwiązań w związkach przyczynowo-skutkowych przez w miarę wierny opis określonej sytuacji.
Uczestnicy gry symulacyjnej mają wyznaczone cele. Wymaga się od nich nie tylko podejmowania racjonalnych decyzji, ale także określa się harmonogramem (dzień, tydzień, miesiąc itd.) działania, jakie mają być podjęte, oraz ograniczenia, jakie powinny być przez nich przestrzegane, innymi słowy, jakich decyzji i działań nie mogą podejmować.
Warto wiedzieć
Z istoty gry symulacyjnej wynika, że ma ona za zadanie pobudzenie zachowań opartych na rywalizacji, kompromisie i współpracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz