piątek, 20 lipca 2012

Ocena narażenia zawodowego

Ocena narażenia zawodowego

Oceny narażenia zawodowego dokonuje:
  1. lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikiem w związku z podejrzeniem choroby zawodowej, którego dotyczy to podejrzenie,
  2. lekarz zatrudniony w jednostce orzeczniczej I lub II stopnia w toku ustalania rozpoznania choroby zawodowej,
  3. właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny w toku podejmowania decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub braku podstaw do jej stwierdzenia.
Co należy uwzględnić przy ocenie narażenia zawodowego
Przy ocenie narażenia zawodowego uwzględnia się w odniesieniu do:
  1. czynników chemicznych i fizycznych - rodzaj czynnika, wartość stężeń lub natężeń oraz średni czas narażenia zawodowego,
  2. czynników biologicznych - rodzaj czynnika, ustalenie kontaktu, okresu utajenia i stwierdzenie mechanizmu działania lub drogi szerzenia się czynnika, bez konieczności określenia stężenia tego czynnika,
  3. czynników o działaniu uczulającym (alergenów) - rodzaj czynnika i stwierdzenie kontaktu z takim czynnikiem w czasie pracy, jeżeli występował on w środowisku pracy, narzędziach pracy, surowcach, półproduktach lub gotowych wyrobach, bez konieczności określania stężenia tego czynnika,
  4. czynników o działaniu rakotwórczym - substancje i preparaty chemiczne zakwalifikowane do kategorii 1 na podstawie odpowiednich przepisów o substancjach oraz preparatach chemicznych, czynniki i procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym wymienione w rozporządzeniu w sprawie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy oraz pierwotną lokalizację nowotworu i okres latencji,
  5. sposobu wykonywania pracy - określenie stopnia obciążenia wysiłkiem fizycznym i chronometraż czynności, które mogą powodować nadmierne obciążenie odpowiednich narządów lub układów organizmu ludzkiego.
Uwaga!
Karta oceny narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej jest sporządzana na formularzu określonym w rozporządzeniu w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób, przy wykorzystaniu dokumentacji gromadzonej zgodnie z odpowiednimi przepisami przez pracodawców i jednostki organizacyjne Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Postawa prawna:
  • § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. nr 105, poz. 869)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz