piątek, 13 lipca 2012

Kto może dokonywać oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy

Pamiętaj, że pracodawca ma obowiązek oceny ryzyka zawodowego i dokumentowania takiego ryzyka związanego z wykonywaną pracą oraz stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających właśnie ryzyko zawodowe. Musi on także informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, i zasadach ochrony przed zagrożeniami.
To pracodawca jest osobą odpowiedzialną za dokonywanie oceny ryzyka zawodowego oraz informowanie pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywana pracą. Oczywiście w praktyce, pracodawca sam osobiście nie będzie dokonywał oceny, lecz wyznaczy do jej dokonania zespół ekspertów, któremu zleci wykonanie określonych czynności, na podstawie wydanych przez siebie stosownych wytycznych (zarządzeń).

Kto może dokonywać oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy?

Najlepszą odpowiedzią na tytułowe pytanie jest zapis Polskiej Normy PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego.
Mianowicie, "Ocenę ryzyka zawodowego przeprowadza zespół (lub zespoły), w skład którego mogą wchodzić: pracodawca, pracownicy wyznaczeni przez pracodawcę (w tym osoby kierujące pracownikami) lub/i eksperci spoza organizacji. Zaleca się, aby zespół oceniający ryzyko zawodowe składał się z osób, które:
  • znają i rozumieją zasady oceny ryzyka zawodowego,
  • mają wiedzę niezbędną do identyfikowania zagrożeń na ocenianych stanowiskach,
  • umieją oceniać szkodliwe następstwa występujących zagrożeń.
Dodatkowo zaleca się, aby osoby te potrafiły formułować propozycje działań korygujących i/lub zapobiegawczych prowadzących do eliminowania lub ograniczania ryzyka zawodowego, a także oceniać ich skuteczność oraz identyfikować te problemy, które powinny być rozwiązane z udziałem ekspertów zewnętrznych".
Chociaż nie ma obowiązku stosowania Polskiej Normy PN-N-18002:2011, może ona jednak stanowić - i stanowi - dobry przykład prawidłowego podejścia do oceny ryzyka zawodowego.
Dlatego w celu dokonania oceny ryzyka zawodowego należy opracować odpowiednią procedurę, określając w niej m.in.:
  • niezbędne zasoby do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego,
  • odpowiednie osoby do realizacji poszczególnych czynności,
  • potrzeby szkoleniowe dla osób prowadzących ocenę,
  • wykaz stanowisk pracy podlegających ocenie,
  • udział pracowników,
  • dostęp do informacji,
  • sposób informowania o ryzyku zawodowym.
Rola specjalistów ds. bhp
Specjaliści ds. bhp muszą pamiętać, że to oni odgrywają wiodącą rolę w zespołach oceniających ryzyko zawodowe. Przecież do zakresu obowiązków służby bhp należy także udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą (rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy - Dz.U. nr 109, poz. 704 z późn. zm.).
Jak wygląda praktyka?
W praktyce, szczególnie w mniejszych zakładach pracy, dokonywanie oceny ryzyka powierza się najczęściej ekspertom zewnętrznym, z uwagi na brak wykwalifikowanych specjalistów z zakładu pracy do wykonywania tych czynności. Przygotowanie w tym przypadku swojego specjalisty do wykonywania oceny ryzyka jest kosztowne i może być po prostu nieopłacalne.
Jednak nieodzownym elementem w takiej sytuacji powinno być doradztwo w zakresie charakterystyki danego stanowiska pracy i identyfikacji zagrożeń ze strony zakładowego pracownika służby bhp, który najlepiej zna swoje środowisko pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz