środa, 8 sierpnia 2012

Wybór społecznego inspektora pracy

Społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników. Służba ta ma na celu zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy. To ogólne odesłanie do przepisów prawa pracy oznacza, że w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w sferze zainteresowania społecznych inspektorów pracy jest także zapewnienie przez pracodawcę takich warunków pracy, wynikających z zasad bhp.

Wybór społecznego inspektora pracy

Społecznym inspektorem pracy może być wybrany pracownik danego zakładu pracy, który nie zajmuje stanowiska kierownika działającego w imieniu pracodawcy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego takiej osobie.
Społecznym inspektorem pracy nie może być np. kierownik zakładowej komórki organizacyjnej bhp z racji sprawowania funkcji kierowniczej i bezpośredniej podległości pracodawcy. Nie ma natomiast przeszkód powierzenia przez załogę firmy funkcji społecznego inspektora pracy pracownikowi zatrudnionemu na innym samodzielnym stanowisku pracy, w tym na przykład na stanowisku pracy inspektora ds. bhp, który nie jest kierownikiem komórki organizacyjnej bhp. Ocenę, czy połączenie stanowiska pracownika służby bhp z pełnieniem funkcji społecznego inspektora pracy jest najwłaściwsze, podejmuje zakładowa organizacja związkowa i pracownicy firmy uprawnieni do dokonania wyboru społecznego inspektora pracy.
Przynależność kandydata na społecznego inspektora pracy do zakładowej organizacji związkowej nie jest obowiązkowa. Organizacja taka jest uprawniona postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być wybrany pracownik zakładu niebędący członkiem związku zawodowego. Bez względu na zasady wyboru społeczny inspektor pracy reprezentuje wszystkich pracowników firmy. Działalnością społecznych inspektorów pracy kieruje zakładowa organizacja związkowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz