Regulamin pracy ustala
organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i
obowiązki pracodawcy oraz pracowników. Regulamin pracy to
wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy regulujące prawa i obowiązki stron
stosunku pracy obok:
- odpowiednich ustaw i aktów wykonawczych do nich,- statutów,
- układów i porozumień zbiorowych pracy.
Regulamin pracy konkretyzuje i uszczegóławia przepisy wspomnianych aktów prawnych oraz postanowienia zawarte w umowach o pracę i przekłada je na faktyczne obowiązki oraz prawa w rzeczywistych warunkach konkretnego zakładu pracy.
Kiedy tworzenie regulaminu pracy jest obowiązkowe?
Obowiązek wprowadzenia regulaminu
pracy wynika pośrednio z art. 104 § 2 kp. Trzeba podkreślić, że nie w
każdej firmie pracodawca ma obowiązek wprowadzić regulamin pracy.
Nie ma podstawy prawnej do tworzenia i wprowadzania regulaminu pracy, jeżeli:- organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy, jak również pracowników regulują postanowienia układu zbiorowego pracy,
- pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników.
Jednak nie zawsze obowiązywanie w zakładzie pracy układu zbiorowego pracy zwalnia z obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy.
Jeżeli bowiem funkcjonujący w firmie układ zbiorowy pracy nie będzie w ogóle regulował organizacji i porządku w procesie pracy lub będzie je regulował niewyczerpująco, pracodawca będzie zobowiązany do wydania regulaminu pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz