Wyznaczenie pracownika służby bhp do udzielania pierwszej pomocy jest
niezgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w
sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 z
późn. zm.), ponieważ pracownik takiej służby nie może być obciążany
innymi zadaniami niż te, które zostały mu powierzone w oparciu o
wspomniane rozporządzenie.
Pracownik służby bhp a pracownik wyznaczony do udzielania pierwszej pomocy
Pracodawca ma obowiązek zapewnić
sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku, a także
niezbędne środki do udzielenia takiej pomocy.
Aby system pierwszej pomocy na terenie zakładu pracy funkcjonował prawidłowo, pracodawca powinien zapewnić:
- punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których
wykonywane są
prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się
par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne ze
względu na ostre działania toksyczne,
- apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.
Usytuowanie, liczba oraz wyposażenie punktów pierwszej pomocy i
apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym
profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, z uwzględnieniem
rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń. Obsługa punktów pierwszej
pomocy i apteczek na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym
oraz przeszkolonym w zakresie udzielania pierwszej pomocy pracownikom.
Pracodawca, który wyznaczył pracownika do udzielania pierwszej pomocy
powinien pozostałym pracownikom przekazać niezbędne informacje o takiej
osobie, mianowicie jej:
- imię i nazwisko,
- miejsce wykonywania pracy,
- numer telefonu służbowego lub
innego środka komunikacji elektronicznej.
Informacja o wyznaczonym pracowniku do udzielania pierwszej pomocy
nie zwalnia innych pracowników, będących w pobliżu poszkodowanego, od
udzielenia mu pierwszej pomocy, gdyż zgodnie z Kodeksem karnym każdy z
nas zobowiązany jest do udzielenia pomocy osobie poszkodowanej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz