Jaka jest rola i zadania służby bhp w agencji ochrony osób i mienia?
Komórka służby bhp w agencji
ochrony osób i mienia stanowi źródło informacji o błędach popełnianych w
zakresie bezpieczeństwa pracy ochrony, a także o nowych zagrożeniach
pojawiających się w tym
środowisku pracy. Jest to również miejsce dostosowywania zmian w
przepisach bhp do realiów pracy w ochronie, które mogą mieć wpływ na jej
planowanie i wykonywanie.
Ze względu na zakres i sposób wykonywania pracy przez agentów
ochrony, stwarzający specyficzne oraz nie do końca przewidywalne
sytuacje, specjalista ds. bhp w agencji ochrony ma ograniczoną możliwość
wpływania na warunki pracy swoich agentów. Często ma także ograniczoną
możliwość kontroli tych warunków.W takiej sytuacji najlepszym źródłem wiedzy o warunkach pracy agentów będą przede wszystkim:
- pracownicy służby bhp w obiektach, które są chronione przez agentów,
- właściciele i użytkownicy tych obiektów.
Kontrola i przeciwdziałanie zagrożeniom w przypadku służb bezpieczeństwa i higieny pracy w agencjach ochrony wykracza terytorialnie poza siedzibę danej agencji oraz wymaga:
- współpracy ze służbami ds. bhp w chronionych obiektach,
- współpracy z właścicielami (użytkownikami) chronionych obiektów,
- gromadzenia i przetwarzania informacji o błędach popełnianych w ochronie oraz o nowych zagrożeniach,
- ciągłego śledzenia zmian zachodzących w przepisach prawnych (także na przykład Polskich Normach), które mogą mieć wpływ na planowanie i wykonywanie ochrony.
W wielu przypadkach - taka potrzeba widoczna jest zwłaszcza w momencie przejmowania obiektu pod nadzór - wskazane jest sprawdzenie, czy po godzinach pracy agenci firmy pozostający w obiekcie mają dostęp do niezbędnych im pomieszczeń i czy w przypadku awarii technicznych lub zasłabnięcia danego pracownika będzie mu można udzielić pierwszej pomocy.
Należy pamiętać o narażeniu agentów ochrony na wszystkie występujące organicznie zagrożenia zawodowe w ochranianych obiektach. Niestety umowy cywilnoprawne zawierane między agentami ochrony a pracodawcą z reguły nie precyzują szczegółowych obowiązków stron (np. wspólnego opracowania procedur awaryjnych, systemów alarmowania i zarządzania akcją, szkolenia agentów w zakresie zagrożeń zakładowych, wzajemnych relacji pracowników oraz agentów w trakcie normalnej pracy, jak i sytuacjach awaryjnych).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz