Jakie cele powinno spełniać szkolenie bhp?
Cele poznawcze dotyczą
przyswajania wiedzy takiej jak fakty, pojęcia i zasady. Czasowniki
operacyjne najczęściej stosowane do określania celów o charakterze
poznawczym to: wiedzieć, wymienić kolejno, przedstawić. Przykład
przedstawia tabela.
Materiał szkolenia |
Czynności, które powinien kursant opanować (cele szczegółowe) |
Kategorie celów |
Temat 1 |
przedstawić, wymienić, podać, umieć, porównać wskazać propozycje rozwiązania określonego problemu |
zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych, zapamiętanie,
zrozumienie, zastosowanie wiadomości w sytuacjach złożonych
(problemowych) |
Cele emocjonalne dotyczą odczuć i nastroju uczestników. Czasowniki najczęściej używane do formułowania celów emocjonalnych to: uświadomić sobie coś, zaangażować się, wykazywać się wysoką motywacją osiągnięć.
Podczas formułowania celów szkoleniowych pamiętaj o tym, aby cele:
- były napisane prostym językiem (zbyt długie i skomplikowane wyrażenia mogą zdezorientować szkolonych);
- w sposób jasny i klarowny identyfikowały oczekiwania uczestników szkolenia;
- można było je zaobserwować i zmierzyć;
- cele szkolenia, które przygotowujecie, były postrzegane przez uczestników jako cenne i osiągalne przez nich, nie powinny być zbyt proste ani zbyt skomplikowane.
- Zapisanie celu w postaci operacyjnej (czynnościowej).
- Ustalenie działań podejmowanych w celu prezentacji zachowania końcowego.
- Ustalenie warunków przejawiania się zachowania końcowego.
- Określenie standardów osiągnięcia celu.
- Zapisanie pełnej formuły celu.
- określenie zadań (pytań) egzaminu sprawdzającego,
- zastosowanie właściwych i obiektywnych kryteriów oceny,
- sprecyzowanie zadań do samokształcenia pracowników,
- wybór właściwej strategii nauczania - uczenia się,
- określenie sposobu opracowania dokumentacji szkoleniowej oraz organizacji zajęć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz