czwartek, 9 sierpnia 2012

Jakie cele powinno spełniać szkolenie bhp?

Jakie cele powinno spełniać szkolenie bhp?

Cele poznawcze dotyczą przyswajania wiedzy takiej jak fakty, pojęcia i zasady. Czasowniki operacyjne najczęściej stosowane do określania celów o charakterze poznawczym to: wiedzieć, wymienić kolejno, przedstawić. Przykład przedstawia tabela.
Materiał szkolenia
Czynności, które powinien kursant opanować (cele szczegółowe)
Kategorie celów
Temat 1
przedstawić, wymienić, podać, umieć, porównać wskazać propozycje rozwiązania określonego problemu
zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych, zapamiętanie, zrozumienie, zastosowanie wiadomości w sytuacjach złożonych (problemowych)
Cele behawioralne dotyczą określonych umiejętności, np. związanych z wykonywaniem pracy na danym stanowisku pracy. Czasowniki operacyjne charakterystyczne dla określania celów behawioralnych to: prowadzić, działać, wykonywać, być w stanie zrobić. Przykładowym określeniem celu behawioralnego może być: "po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili włączyć komputer, monitor, drukarkę i pozostałe urządzenia biurowe oraz sprzęt zasilany energią elektryczną.

Cele emocjonalne dotyczą odczuć i nastroju uczestników. Czasowniki najczęściej używane do formułowania celów emocjonalnych to: uświadomić sobie coś, zaangażować się, wykazywać się wysoką motywacją osiągnięć.
Podczas formułowania celów szkoleniowych pamiętaj o tym, aby cele:
  • były napisane prostym językiem (zbyt długie i skomplikowane wyrażenia mogą zdezorientować szkolonych);
  • w sposób jasny i klarowny identyfikowały oczekiwania uczestników szkolenia;
  • można było je zaobserwować i zmierzyć;
  • cele szkolenia, które przygotowujecie, były postrzegane przez uczestników jako cenne i osiągalne przez nich, nie powinny być zbyt proste ani zbyt skomplikowane.
Określanie celów szkolenia bhp Etapy dochodzenia do operacyjnej postaci celu szkolenia bhp (operacyjna postać celu ma postać konkretnych czynności na wykonywanych na stanowisku pracy) tzn.:
  • Zapisanie celu w postaci operacyjnej (czynnościowej).
  • Ustalenie działań podejmowanych w celu prezentacji zachowania końcowego.
  • Ustalenie warunków przejawiania się zachowania końcowego.
  • Określenie standardów osiągnięcia celu.
  • Zapisanie pełnej formuły celu.
Precyzyjnie sformułowane cele szkolenia ułatwiają:
  • określenie zadań (pytań) egzaminu sprawdzającego,
  • zastosowanie właściwych i obiektywnych kryteriów oceny,
  • sprecyzowanie zadań do samokształcenia pracowników,
  • wybór właściwej strategii nauczania - uczenia się,
  • określenie sposobu opracowania dokumentacji szkoleniowej oraz organizacji zajęć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz