wtorek, 5 lutego 2013

Uczestnik szkolenia przeszkadza? Są na niego sposoby!

Nawet jedna osoba może uniemożliwić przeprowadzenie szkolenia. Zaangażowanie do wykonania określonej aktywności ułatwi włączenie tego uczestnika do pracy w grupie. Warto jednak wiedzieć, że zachowanie uczestników szkolenia wynika nie tylko z ich cech osobowości, ale także z sytuacji problemowej, w jakiej się znaleźli. Instruktor nie powinien więc dopuszczać do powstawania sytuacji mogącej prowokować ich niepożądane zachowania.

Przeszkadzającemu uczestnikowi dobrze zlecić dodatkowe zadania

Z doświadczeń i badań wynika, że nie na wszystkich, nawet poprawnie zaprojektowanych, szkoleniach bhp automatycznie uzyskuje się dyscyplinę wszystkich uczestników. Zdarzają się jednostki o utrwalonej skłonności do zachowań niestosownych. Wtedy warto zaktywizować niezdyscyplinowaną osobą poprzez wyznaczenie jej określonych zadań.
Jednym ze sposobów jest wyznaczenie uczestnikowi, który zakłóca szkolenie, dodatkowego zadania sprawdzającego jego wiadomości i umiejętności z zakresu bhp w odniesieniu do jego stanowiska pracy. Owe zadanie dodatkowe może więc odnosić się do jego różnego rodzaju czynności i obowiązków służbowych, np.:
  • czynności technologicznych - dotyczących metod działania, technologii wytwarzania, świadczenia usług, wykonywania operacji, opracowywania projektów,
  • obowiązków organizacyjnych - dotyczących organizacji pracy na własnym stanowisku oraz organizacji pracy podległych pracowników,
  • czynności oraz obowiązków kierowania i współpracy - dotyczących współpracy z drugim pracownikiem, kierowania zespołem i współpracy w ramach zespołu, z przełożonymi, kooperantami, a także z otoczeniem firmy;
  • czynności oraz obowiązków kontroli i oceny jakości - dotyczących samokontroli wykonywanych prac lub świadczonych usług, kontrolowania pracy podległych pracowników, oceny jakości produktów i usług, obowiązków związanych z procedurami systemu zapewnienia jakości w firmie.
Niezdyscyplinowana osoba utrudniająca szkolenie dokonuje najpierw samooceny wiadomości i umiejętności z zakresu bhp na swoim stanowisku pracy, a następnie przedstawia owe zadanie na forum grupy (kolejno dyskusja, ocena zadania przez zespół). Ważne jest, aby uczestnik uzasadnił konieczność swoich zachowań uwzględniających zasady bhp.
Innym rozwiązaniem jest poproszenie uczestnika zakłócającego szkolenie, aby na forum grupy dokonał bilansu swoich kompetencji dotyczących bhp. W trakcie dyskusji w grupie należy zdiagnozować/ocenić obszary braku wiedzy i umiejętności uczestnika oraz wynikające konsekwencje dla osoby zakłócającej i grupy. Następnie należy wypracować w grupie szkoleniowej bardziej skuteczne metody i techniki szkolenia. Jest to sygnał dla prowadzącego szkolenie o konieczności zwrócenia uwagi na dynamikę zachowań w grupie postrzeganej przez pryzmat zachowań jednostek oraz efektu synergii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz