Przeszkadzającemu uczestnikowi dobrze zlecić dodatkowe zadania
Z doświadczeń i badań wynika, że
nie na wszystkich, nawet poprawnie zaprojektowanych, szkoleniach bhp
automatycznie uzyskuje się dyscyplinę wszystkich uczestników. Zdarzają
się jednostki o utrwalonej skłonności do zachowań niestosownych. Wtedy
warto zaktywizować niezdyscyplinowaną osobą poprzez wyznaczenie jej
określonych zadań.
Jednym ze sposobów jest wyznaczenie uczestnikowi, który zakłóca
szkolenie, dodatkowego zadania sprawdzającego jego wiadomości i
umiejętności z zakresu bhp w odniesieniu do jego stanowiska pracy. Owe
zadanie dodatkowe może więc odnosić się do jego różnego rodzaju
czynności i obowiązków służbowych, np.:- czynności technologicznych - dotyczących metod działania, technologii wytwarzania, świadczenia usług, wykonywania operacji, opracowywania projektów,
- obowiązków organizacyjnych - dotyczących organizacji pracy na własnym stanowisku oraz organizacji pracy podległych pracowników,
- czynności oraz obowiązków kierowania i współpracy - dotyczących współpracy z drugim pracownikiem, kierowania zespołem i współpracy w ramach zespołu, z przełożonymi, kooperantami, a także z otoczeniem firmy;
- czynności oraz obowiązków kontroli i oceny jakości - dotyczących samokontroli wykonywanych prac lub świadczonych usług, kontrolowania pracy podległych pracowników, oceny jakości produktów i usług, obowiązków związanych z procedurami systemu zapewnienia jakości w firmie.
Innym rozwiązaniem jest poproszenie uczestnika zakłócającego szkolenie, aby na forum grupy dokonał bilansu swoich kompetencji dotyczących bhp. W trakcie dyskusji w grupie należy zdiagnozować/ocenić obszary braku wiedzy i umiejętności uczestnika oraz wynikające konsekwencje dla osoby zakłócającej i grupy. Następnie należy wypracować w grupie szkoleniowej bardziej skuteczne metody i techniki szkolenia. Jest to sygnał dla prowadzącego szkolenie o konieczności zwrócenia uwagi na dynamikę zachowań w grupie postrzeganej przez pryzmat zachowań jednostek oraz efektu synergii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz