wtorek, 12 lutego 2013

Szkolenie bhp bez barier komunikacyjnych

Przyczyny zakłóceń we wzajemnym komunikowaniu mogą leżeć zarówno po stronie instruktora, jak i osób szkolonych. Realizacja celu szkolenia zależy od tego, czy uda się je wszystkie wyeliminować

Eliminacja przeszkód w porozumiewaniu się wpłynie na efektywność szkolenia

Przykładowe przeszkody w skutecznym komunikowaniu się w procesie edukacji to:
  • różnice w postrzeganiu i różnice językowe,
  • szum informacyjny i hałas,
  • wysoki poziom emocji,
  • przeciwstawne komunikaty werbalne i niewerbalne,
  • nieufność, lęk, strach, stres.
Osoby prowadzące szkolenia powinny zadbać, aby powyższe bariery wyeliminować.
Główne pojęcia treści używanych w trakcie szkolenia powinny być tak wyjaśnione, aby zostały zrozumiane przez osoby o zróżnicowanym poziomie wiedzy i doświadczenia. Należy wyjaśnić znaczenie definicji i specjalistycznej terminologii używanej podczas szkolenia. Stosować wówczas język prosty, jednoznaczny.
Twórcy programów szkoleniowych muszą używać słownictwa, które jest zrozumiałe dla wszystkich uczestników. Żargon szybko staje się sposobem komunikacji w obrębie firmy. Jeśli uczestnicy szkolenia pracują w tej samej firmie i dobrze go znają, to właściwie można go stosować w procesie nauczania.
Jednakże często ludzie o specjalistycznych zainteresowaniach i wiedzy, jak programiści czy prawnicy, nie zdają sobie sprawy z tego, że nie wszyscy znają ich zawodowe terminy. Niekiedy posługują się żargonem, aby wyłączyć innych lub stworzyć wrażenie wyższości. Trzeba pamiętać o zasadzie krótko i na temat (KISS - ang. Keep it Simple and Short). Szkolący powinien zadać sobie pytanie, czy użyte słowo lub wyrażenie jest najlepsze, jedyne, poprawne, najbardziej odpowiednie? Czy jest ono zrozumiałe dla uczestników?
Jeśli jest to możliwe osoba prowadząca szkolenie powinna starać się poznać zasób wiedzy i doświadczeń szkolonych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz