środa, 20 lutego 2013

„Dyscyplina to podstawa”

Zachowanie uczestników szkolenia wynika nie tylko ich cech osobowości, ale i z sytuacji problemowej, w jakiej się znaleźli. Instruktor nie powinien więc dopuszczać do powstawania okoliczności mogących prowokować ich niepożądane zachowania.

Dobrze przygotowane szkolenie sprzyja dyscyplinie

Szkolący musi organizować sytuacje, które same będą wymagać zdyscyplinowanego zachowania (np. strategia nauczania oparta na konkretnych procedurach), sterowanego przez określone etapy szkolenia, oceniane na podstawie ściśle ustalonych osiągnięć (standardy wymagań).
Podstawowymi czynnikami motywującymi działania uczestników szkolenia, zwłaszcza w sytuacji realizowania tych samych zadań edukacyjnych przez szkolonych o różnym poziomie przygotowania i wyrobienia umysłowego (sprawność umysłu) są:
  • skupienie uwagi,
  • mobilizowanie chęci do podjęcia działań,
  • zaciekawienie szkolonych.
Bardzo ważne jest zadanie sobie przez instruktora lub trenera, pytania, czy:
  • Przewiduje sytuacje trudne, jeżeli tak to jakie?
  • Będzie starał się zapewnić osiągnięcie rezultatu w razie pojawiania się przewidywanych trudności, jeżeli tak to w jaki sposób?
Powyższe pytania mogą stanowić podstawę do zidentyfikowania i usunięcia popełnianych błędów w procesie szkolenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz