Minęły 2 miesiące i nagle taka informacja
Zdarzają się sytuacje, że pracownik ulegnie niegroźnemu wypadkowi i nie zgłosi tego pracodawcy.
Nie pójdzie również do lekarza. Z czasem jednak zaczyna odczuwać skutki
tego zdarzenia i dopiero wtedy zgłasza wypadek pracodawcy, np. po 2
miesiącach. Warto wiedzieć, jak się zachować i co zrobić w takiej
sytuacji, tym bardziej, że w razie zaniechania przez pracodawcę podjęcia
działań w celu ustalenia okoliczności i przyczyn zaistniałego zdarzenia
wypadkowego ubezpieczony, który uległ wypadkowi może domagać się
ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze postępowania sądowego.
Po zgłoszeniu wypadku przez pracownika właściciel firmy (pracodawca) powinien niezwłocznie powołać zespół powypadkowy
w
celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Powołany zespół
powypadkowy dokona analizy zaistniałego zdarzenia i oceny zebranych
informacji oraz dokumentów m.in.
dokumentacji medycznej. W trakcie dochodzenia powypadkowego zespół
powypadkowy ustali związek przyczynowo skutkowy danego zdarzenia z pracą
i zakwalifikuje, czy dane zdarzenie jest, czy nie, wypadkiem przy
pracy.Wystarczające jest, że poszkodowany zgłosi ustnie przełożonemu wiadomość o wypadku. Otrzymując taką informację przełożony tego pracownika powinien poinformować pracodawcę o zdarzeniu i w tym momencie cała procedura powypadkowa powinna rozpocząć się z urzędu.
Warto podkreślić, że roszczenie o ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy nie ulega przedawnieniu. Zatem pracownik ma prawo wnioskować do pracodawcy o ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy nawet po 2 latach, jeżeli podjął wiadomość, że skutki, które się ujawniły, mają związek przyczynowo skutkowy ze zdarzeniem w pracy. Wskazuje na to również Sąd Najwyższy w swoim wyroku z 14 września 2000 r.:
Niepoinformowanie przełożonego o wypadku bezpośrednio po zdarzeniu nie pozbawia pracownika prawa żądania ustalenia, że miało ono charakter wypadku przy pracy w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (wyrok Sądu Najwyższego z 14 września 2000 r., II UKN 702/99, OSNAPiUS 2002/6/143).
W takiej sytuacji jednak pracownik powinien posiadać dokumentację medyczną wskazującą na fakt, że doznane urazy mają związek z pracą. Zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi pracownik służby bhp, ustali faktyczne przyczyny zdarzenia, jakiemu uległ pracownik i czy faktycznie do tego zdarzenia doszło w pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz