czwartek, 8 listopada 2012

Bezpieczeństwo i higiena pracy biurowej

Brak szczegółowych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach biurowych powoduje, że do kontroli, oceny oraz zapewnienia właściwych warunków pracy w biurze konieczna jest znajomość, a także przestrzeganie, odpowiednich wymagań bhp zawartych w wielu przepisach prawnych, Polskich Normach, dokumentacjach techniczno-eksploatacyjnych urządzeń biurowych czy zasadach bhp.
Pamiętaj przy tym również, że biuro nie jest wolne od zagrożeń wypadkowych i chorobowych, a przede wszystkim uciążliwości pracy.

Bezpieczeństwo i higiena pracy biurowej

Zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w biurach i urzędach regulują następujące akty prawne:
  • Kodeks pracy,
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. nr 148, poz. 973)
oraz Polskie Normy:
  • PN-EN 12464-1:2011 Światło i oświetlenie - Oświetlenie miejsc pracy - Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach,
  • PN-B-03421:1978 Wentylacja i klimatyzacja - Parametry obliczeniowe powietrza wewnętrznego w pomieszczeniach przeznaczonych do stałego przebywania ludzi,
  • PN-B-03430:1983/Az3:2000 Wentylacja w budynkach mieszkalnych zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej - Wymagania,
  • PN-EN 29295:1999 Akustyka - Pomiar hałasu o wysokiej częstotliwości emitowanego przez urządzenia komputerowe i biurowe,
  • PN-EN ISO 17624:2008 Akustyka - Wytyczne dotyczące ograniczania hałasu w biurach i pomieszczeniach pracy za pomocą ekranów akustycznych,
  • PN-B-02151-01:1987 Akustyka budowlana - Ochrona przed hałasem pomieszczeń w budynkach - Wymagania ogólne i środki techniczne ochrony przed hałasem,
  • PN-B-02151-02:1987 Akustyka budowlana - Ochrona przed hałasem pomieszczeń w budynkach - Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach.

2 komentarze:

  1. Każde profesjonalne pomieszczenie biurowe powinno być przestronne i jak najlepiej wyposażone. Niezbędnymi urządzeniami biurowymi są np. drukarka, faks, skaner, czy niszczarka dokumentów. Oprócz nich warto też pamiętać o wszelkich segregatorach, teczkach, czy bloczkach kartek samoprzylepnych https://somax.eu/207-karteczki-i-bloczki-samoprzylepne. Wszystkie wymienione rzeczy bardzo przydają się w codziennej pracy biurowej i wpływają na jej wydajność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W codziennej pracy biurowej często wykorzystuje się też pieczątkę. Pieczątki https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/pieczatki-standardowe/podzial-wedlug-tresci/firmowe/ służą głównie do umieszczenia znaku rozpoznawczego firmy na dokumentach. Akcesoria te nie są też jednocześnie wymogiem formalnym, lecz mogą służyć również jako narzędzie reklamy.

      Usuń