środa, 14 listopada 2012

Najczęściej występujące zagrożenia na stanowisku operatora – kierowcy wózka podnośnikowego

Aby zastosować właściwą ochronę przed zagrożeniami, najpierw należy zidentyfikować najczęściej występujące na stanowisku pracy operatora - kierowcy wózka podnośnikowego zagrożenia. O zagrożeniach należy poinformować szkolonych pracowników w tracie pierwszej fazy szkolenia, są to podstawowe informacje dla szkolonego pracownia, a także dla szkolącego. Zagrożenia te występują zarówno przy wykonywaniu prac, jak i przy pracach związanych z obsługą wózka, jego przygotowaniem do pracy, konserwacją.

Najczęściej występujące zagrożenia na stanowisku operatora - kierowcy wózka podnośnikowego

Operator-kierowca wózka jezdniowego wykonujący czynności związane z kierowaniem pojazdem i załadunkiem bądź wyładunkiem materiałów musi dbać o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale także innych osób znajdujących się w rejonie jego pracy. Bardzo ważne jest zachowanie przy nich wymogów bezpiecznej pracy. Osoba pracująca na takim stanowisku powinna posiadać niezbędną wiedzę w zakresie bezpiecznych metod wykonywania pracy. Dlatego istotne jest właściwe przeszkolenie stanowiskowe pracownika zatrudnionego na takim stanowisku. Szczególnie ważne jest uświadomienie mu zagrożeń, jakie mogą wystąpić w jego pracy.
Do zagrożeń czynnikami niebezpiecznymi należą:
  • uderzenie, pochwycenie przez pracujące elementy wózka podnośnikowego, obracające się, niezabezpieczone części wózka (np. w czasie obsługi codziennej, przy pracach związanych z konserwacją wózka),
  • przygniecenie, uwięzienie operatora przez przewrócony wózek (np. z powodu nadmiernego obciążenia, nieodpowiedniego rozmieszczenia ładunku, błędów w prowadzeniu i obsługiwaniu, przekroczenia dopuszczalnych kątów nachylenia drogi przewidzianych dla wózka, nieodpowiednie ustawienie środka ciężkości, podnoszenie ładunku na zbyt dużą wysokość, nieostrożne prowadzenie wózka, zwłaszcza po śliskiej, nierównej nawierzchni, utrata stateczności wózka, przewrócenie się wózka w czasie wjeżdżania (zjeżdżania) z ramp, pomostów, wykonywanie ostrych zakrętów na pochyłościach jezdni),
  • upadek z wysokości, upadek na niższy poziom (np. w czasie wsiadania do kabiny wózka, nieostrożne wchodzenie lub schodzenie z siedziska operatora - możliwość urazów w wyniku potknięcia i upadku),
  • wypadnięcie z wózka np. w czasie kolizji, przewrócenia się wózka, nie używanie przez kierowcę pasów bezpieczeństwa,
  • potknięcie się, upadek na płaszczyźnie, poślizgnięcie się (np. w czasie prac związanych z konserwacją wózka, nierówny teren - dojście do wózka, zastawione ciągi i drogi komunikacyjne, mokra śliska nierówna nawierzchnia),
  • spadnięcia wózka z wyższego poziomu na niższy (wjeżdżanie wózkiem na pomosty, stropy, podłogi o nieznanej nośności, o nośności niższej od masy wózka z ładunkiem i kierowcą),
  • uderzenie wózkiem w stacjonarne przeszkody np. budynek, ściana lub poruszające się obiekty (np. gdy pole widzenia operatora jest ograniczone przez ładunek, stoczenie się niezabezpieczonego wózka, niedostosowanie szerokości i wysokości bram do gabarytów wózka, przekroczenie dopuszczalnych prędkości poruszania się wózka),
  • porażenie prądem elektrycznym w przypadku uszkodzenia izolacji przewodów elektrycznych, niewłaściwy stan instalacji elektrycznej, porażenie prądem elektrycznym z baterii akumulatorów, porażenie prądem elektrycznym na stanowiskach ładowania akumulatorów,
  • uderzenie lub przygniecenie składowanymi materiałami w miejscu wykonywania czynności transportowych, w czasie przewożenia materiałów, spadnięcia nieodpowiednio umieszczonego ładunku, przewożenia ładunków, których wymiary nie są dostosowane do wymiarów platformy ładunkowej wózka,
  • poparzenie, uszkodzenie ciała związane, np. z uszkodzeniem instalacji układu hydraulicznego wózka, wylaniem się elektrolitu z akumulatora wózka, oparzeniem kwasem siarkowym podczas ładowania akumulatorów, dotknięciem gorących części wózka spalinowego (wydechu, elementów silnika),
  • urazy, zatrucia niebezpiecznymi substancjami chemicznymi uwalniającymi się w wyniku upadku, zniszczenia (zmiażdżenia) transportowanych zbiorników, możliwość urazów spowodowanych stłuczonym szkłem,
  • pożar, wybuch (np. w przypadku uszkodzenia instalacji gazowej wózka, nieszczelności instalacji wózka spalinowego zasilanego gazem, powstanie mieszaniny wybuchowej gazu z powietrzem, wybuch (rozerwanie) nagrzanej butli z gazem, nieprawidłowości przy ładowaniu akumulatorów - wybuch wodoru wydzielającego się podczas ładowania akumulatorów - brak, nieprawidłowa wentylacja, wjeżdżanie niedostosowanym wózkiem do pomieszczeń zagrożonych wybuchem, w których znajdują się palne gazy, pary, pyły),
  • skaleczenie o ostre krawędzie (np. w czasie obsługi codziennej, ostre wystające krawędzie transportowanych ładunków),
  • uderzenia o przedmioty, elementy wózka (np. w czasie wsiadania na siedzisko),
  • kolizja - wypadek drogowy w czasie przemieszczania się wózka,
  • zatrucie spalinami (uruchamianie wózka w zamkniętych pomieszczeniach, brak wentylacji),
  • odmrożenia strumieniem uwolnionego gazu propan-butan,
  • urazy spowodowane rozerwaniem pompowanego koła (brak klatek bezpieczeństwa).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz