wtorek, 23 kwietnia 2013

Szkoła potrzebuje koordynatora ds. bhp

W każdej szkole w ramach działań wychowawczych należy wyeliminować zagrożenia oraz wzmacniać właściwe zachowania uczniów. Oznacza to obowiązek przeprowadzenia diagnozy stanu bezpieczeństwa, aktualizowania dokumentacji oraz wprowadzenia odpowiednich działań naprawczych. W praktyce oznacza to m.in. zaplanowanie i zorganizowanie działań wychowawczych w ramach zajęć obowiązkowych i dodatkowych, zgodnie z potrzebami uczniów i z ich udziałem. W zapewnieniu realizacji tych zadań dużą odgrywa koordynator bezpieczeństwa.

Szkoła potrzebuje koordynatora ds. bhp

Powołanie koordynatora w szkole ma wspomóc dyrektora w zapewnianiu bezpieczeństwa w szkole. Powinien on współpracować z dyrekcją, nauczycielami, uczniami i rodzicami, ale również być otwartym na sygnały docierające do szkoły z jej otoczenia - lokalnych środowisk, instytucji, ośrodków.
Obowiązki koordynatora uzależnione są od typu i problemów danej placówki. Dotyczą zwykle umiejętności diagnozowania miejsc niebezpiecznych, ustalenia rodzajów zagrożeń dla szkoły występujących w jej okolicy, a także oceny, czy działania z planu naprawczego szkoły w zakresie bezpieczeństwa są systematycznie realizowane.
Wnioski z działań powinny być przedstawiane na radzie pedagogicznej, na radzie rodziców w formie sprawozdań i raportów w okresach dostosowanych do potrzeb szkoły (raport miesięczny, półroczny, roczny).
Wykonywanie zadań przez koordynatora powinno być dokumentowane nie tylko na potrzeby kontroli kuratorium czy dyrektora szkoły, ale również ze względu na określenie przyszłych celów działań w szkole. W pracy koordynatora mogą okazać się przydatne następujące dokumenty:
  • szkolny system interwencji,
  • program profilaktyki,
  • roczny plany pracy,
  • notatki ze zdarzeń,
  • zbiór przepisów,
  • regulaminy szkolne.
Funkcja koordynatora ds. bezpieczeństwa powinna być powierzona nauczycielowi bądź innemu pracownikowi szkoły/placówki, który:
  • ma niezbędną wiedzę z zakresu przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa,
  • wykazuje gotowość do doskonalenia swojej wiedzy,
  • posiada umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych kontaktów i relacji międzyludzkich,
  • jest osobą obdarzoną autorytetem i powszechnym zaufaniem w środowisku szkolnym.
Zakres zadań szkolnego koordynatora powinien wynikać z analizy zagrożeń dla uczniów i potrzeb szkoły w tym zakresie. Ustalenie zakresu zadań należy do dyrektora szkoły/placówki, który informuje o tym wszystkich pracowników szkoły.
Szkolny koordynator to funkcja społeczna, zatem nie ma żadnych kompetencji kontrolnych i sprawdzających, które w myśl przepisów prawnych przysługują dyrektorowi szkoły/placówki oraz zespołowi kierowniczemu. Funkcja koordynatora polega głównie na obserwacji istniejących w szkole/placówce lub w jej otoczeniu zjawisk i zdarzeń mających negatywny wpływ na spokój i bezpieczeństwo uczniów oraz wszystkich podmiotów szkolnych. Tryb i sposób przekazywania wniosków wynikających z obserwacji i analiz powinien być określony przez dyrektora szkoły (np. cykliczne informowanie rady pedagogicznej o stanie bezpieczeństwa, zeszyt kontaktów dla wszystkich pracowników).
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz