Szkoła potrzebuje koordynatora ds. bhp
Powołanie koordynatora w szkole ma wspomóc dyrektora w zapewnianiu bezpieczeństwa w szkole.
Powinien on współpracować z dyrekcją, nauczycielami, uczniami i
rodzicami, ale również być otwartym na sygnały docierające do szkoły z
jej otoczenia - lokalnych środowisk, instytucji, ośrodków.
Obowiązki koordynatora uzależnione są od typu i problemów danej
placówki. Dotyczą zwykle umiejętności diagnozowania miejsc
niebezpiecznych, ustalenia rodzajów zagrożeń dla szkoły
występujących w jej okolicy, a także oceny, czy działania z planu
naprawczego szkoły w zakresie bezpieczeństwa są systematycznie
realizowane.Wnioski z działań powinny być przedstawiane na radzie pedagogicznej, na radzie rodziców w formie sprawozdań i raportów w okresach dostosowanych do potrzeb szkoły (raport miesięczny, półroczny, roczny).
Wykonywanie zadań przez koordynatora powinno być dokumentowane nie tylko na potrzeby kontroli kuratorium czy dyrektora szkoły, ale również ze względu na określenie przyszłych celów działań w szkole. W pracy koordynatora mogą okazać się przydatne następujące dokumenty:
- szkolny system interwencji,
- program profilaktyki,
- roczny plany pracy,
- notatki ze zdarzeń,
- zbiór przepisów,
- regulaminy szkolne.
- ma niezbędną wiedzę z zakresu przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa,
- wykazuje gotowość do doskonalenia swojej wiedzy,
- posiada umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych kontaktów i relacji międzyludzkich,
- jest osobą obdarzoną autorytetem i powszechnym zaufaniem w środowisku szkolnym.
Szkolny koordynator to funkcja społeczna, zatem nie ma żadnych kompetencji kontrolnych i sprawdzających, które w myśl przepisów prawnych przysługują dyrektorowi szkoły/placówki oraz zespołowi kierowniczemu. Funkcja koordynatora polega głównie na obserwacji istniejących w szkole/placówce lub w jej otoczeniu zjawisk i zdarzeń mających negatywny wpływ na spokój i bezpieczeństwo uczniów oraz wszystkich podmiotów szkolnych. Tryb i sposób przekazywania wniosków wynikających z obserwacji i analiz powinien być określony przez dyrektora szkoły (np. cykliczne informowanie rady pedagogicznej o stanie bezpieczeństwa, zeszyt kontaktów dla wszystkich pracowników).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz