poniedziałek, 15 kwietnia 2013

Nie ma ludzi niezastąpionych

Kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy w firmie, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, to jedno z podstawowych zadań społecznego inspektora pracy. Stoi on także na straży uprawnień rodzicielskich pracowników, praw osób niepełnosprawnych i młodocianych, jak również przestrzegania czasu pracy oraz wypłaty świadczeń wypadkowych.

Nie ma ludzi niezastąpionych

Społeczny inspektor pracy bierze udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz analizowaniu powodów zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy. Kontroluje także stosowanie przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych w tym zakresie.
Zespół powypadkowy ma obowiązek przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku niezwłocznie po otrzymaniu o nim wiadomości. Udział społecznego inspektora pracy w pracach zespołu powypadkowego służy lepszemu wyjaśnieniu faktycznych okoliczności i przyczyn zaistnienia wypadku, prawidłowemu ustaleniu wniosków profilaktycznych oraz pełniejszemu zapewnieniu interesów poszkodowanego w wypadku przy pracy.
Decyzję w kwestii uruchomienia maszyn i innych urządzeń technicznych lub dokonania zmian w miejscu zaistniałego wypadku przy pracy (nie dotyczy to wypadku śmiertelnego, ciężkiego bądź zbiorowego) podejmuje pracodawca w uzgodnieniu ze społecznym inspektorem pracy. Robi to po oględzinach miejsca wypadku i sporządzeniu, w razie potrzeby, szkicu lub fotografii tego miejsca.
Społeczny inspektor pracy wchodzi też w skład komisji bezpieczeństwa i higieny pracy. Do jej powołania zobowiązany jest każdy pracodawca, który zatrudnia więcej niż 250 pracowników.
Pracom komisji bhp przewodniczy pracodawca lub osoba przez niego upoważniona. Wiceprzewodniczącym jest społeczny inspektor pracy. Przepisy nie określają, kto jest wiceprzewodniczącym komisji bhp w przypadku, gdy w firmie nie działa społeczna inspekcja pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz