Zarządzanie ryzykiem zawodowym to przede wszystkim działania profilaktyczne
Nie ma ścisłych reguł prowadzenia
oceny ryzyka zawodowego. Metodę i narzędzia należy dobierać w
zależności od rodzaju działalności, wielkości zakładu i stosowanych
technologii. Nawet najlepiej przeprowadzona ocena ryzyka zawodowego nie
zapewni pracownikom pełnego bezpieczeństwa, a tzw. ryzyko resztkowe,
które pozostaje po zastosowaniu środków ochronnych, będzie uzależnione
między innymi od charakteru działalności firmy. Zawsze będzie ono
większe na placu budowy czy w kopalni niż w sklepie lub szwalni.
Podstawowym zadaniem służby bhp w zakładzie pracy jest
przeprowadzanie kontroli warunków pracy, a także przestrzegania
przepisów oraz zasad bhp. Systematyczne kontrole muszą obejmować w
szczególności organizację procesów pracy oraz stan maszyn i
urządzeń. Stwierdzone w czasie kontroli nieprawidłowości powinny być
udokumentowane. Planując zakres i częstotliwość kontroli, trzeba
uwzględniać wyniki oceny ryzyka zawodowego. Częste i wnikliwe kontrole
powinny dotyczyć przede wszystkim prac związanych z dużym ryzykiem
zawodowym.Podstawowym celem oceny ryzyka zawodowego jest ograniczenie go do poziomu najniższego, który można osiągnąć. Ocena ta polega na przewidywaniu, jakie szkody (np. urazy, schorzenia) mogą spotkać pracownika zatrudnionego na danym stanowisku pracy, oraz zaplanowaniu, co trzeba zrobić, aby tego uniknąć. Generalnie, ma pomóc w poprawie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników.
Ocena ryzyka zawodowego powinna być tak przeprowadzona, aby:
1) zidentyfikować wszystkie istotne zagrożenia związane z pracą,
2) ocenić, jakie ryzyko zawodowe związane jest z tymi zagrożeniami,
3) sprawdzić, czy istniejące środki bezpieczeństwa są wystarczające,
4) przebadać różne możliwości usunięcia lub ograniczenia ryzyka zawodowego,
5) ustalić priorytety działania,
6) zastosować zaplanowane środki bezpieczeństwa,
7) czuwać nad tym, aby stosowane środki bezpieczeństwa były skuteczne.
Powyższy fragment artykułu pochodzi z czasopisma NORMAbhp.pl. W dalszej części omówione zostały:
- ocena istniejących środków bezpieczeństwa,
- rodzaje działań profilaktycznych,
- przykładowe analizy możliwości ograniczenia ryzyka zawodowego,
- przykładowy plan działań profilaktycznych w celu ograniczenia ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na rozpuszczalniki,
- główne błędy w metodyce oceny ryzyka zawodowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz