czwartek, 18 kwietnia 2013

Kiedy służbę bhp mogą pełnić specjaliści spoza firmy

Szefowie dużych firm mają wątpliwości, czy służbę bhp mogą w ich firmie pełnić specjaliści spoza zakładu pracy, którzy nie są zatrudnieni w niej na stałe. Przepisy Kodeksu pracy są bowiem w tej materii nieprecyzyjne.

Służba bhp z zewnątrz w dużych firmach

Według przepisów Kodeksu pracy (dalej: kp) pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bhp, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp, pracodawca zatrudniający zaś do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań tej służby pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Pracodawca, który posiada ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp, może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli zatrudnia do:
1) 10 pracowników albo
2) 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (art. 23711 § 1 kp).
Przepisy kp przewidują też, że w przypadku, gdy w danej firmie brak jest kompetentnych pracowników, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy , któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników tej służby (art. 23711 § 2 kp).
Na tle art. 23711 § 1 kp problemy w praktyce budzi kwestia, czy pracodawca zatrudniający ponad 100 osób może powierzyć wykonywanie zadań z zakresu służby bhp także specjalistom spoza zakładu pracy. Wynika to z faktu, że wymieniony wyżej art. 23711 § 2 kp nie mówi precyzyjnie i wprost o tym, czy w firmach zatrudniających powyżej 100 osób zadania służby bhp mogą wykonywać specjaliści spoza zakładu pracy. Stąd pytania, czy jest to możliwe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz