poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Dyscyplina to podstawa

Z doświadczeń i badań nad procesem szkoleń bhp wynika, że nie na wszystkich poprawnie zaprojektowanych zajęciach automatycznie uzyskuje się dyscyplinę wszystkich uczestników. Zdarzają się jednostki o już utrwalonej skłonności do zachowań niestosownych. Tworzy się wówczas sytuacja napięta, gdyż świadomie prowokujący sposób zachowania się jednego szkolonego, czy też grupy szkolonych może być przeszkodą w podjęciu i kontynuowaniu pracy przez pozostałych. Należy wówczas zastosować metodę indywidualizowania zadań dla uczestników szkoleń zakłócających tok nauczania i stopniowego ich włączania do pracy w grupie lub zespole szkoleniowym.

Dyscyplina to podstawa

Uczestnik zakłócający tok szkolenia dokonuje najpierw samooceny wiadomości i umiejętności z zakresu bhp na swoim stanowisku pracy a następnie przedstawia owe zadanie na forum grupy (kolejno dyskusja, ocena zadania przez zespół). Ważne jest, aby uczestnik uzasadnił konieczność swoich zachowań uwzględniających zasady bhp.
Zachowanie szkolonych wynika nie tylko z ich cech osobowości, ale i z sytuacji problemowej w jakiej się znaleźli. Stąd zasadą jest, że instruktor powinien kłaść nacisk nie tylko na utrwalanie przekonań o potrzebie kształtowania w sobie postawy zdyscyplinowania, ale również nie powinien dopuszczać do stwarzania sytuacji przeczącej takiemu przekonaniu. Oznacza to, że szkolący musi organizować sytuacje, które same będą wymagać zdyscyplinowanego zachowania (np. strategia nauczania oparta na konkretnych procedurach), sterowanego przez określone etapy szkolenia, oceniane na podstawie ściśle ustalonych osiągnięć (standardy wymagań).
Podstawowymi czynnikami motywującymi działania uczestników szkolenia, zwłaszcza w sytuacji realizowania tych samych zadań edukacyjnych przez szkolonych o różnym poziomie przygotowania i wyrobienia umysłowego (sprawność umysłu) są:
  • skupienie uwagi,
  • mobilizowanie chęci do podjęcia działań,
  • zaciekawienie szkolonych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz