piątek, 5 kwietnia 2013

Metody szkoleniowe

Większość doświadczonych specjalistów ds. bhp z dużą praktyką zawodową w zakresie prowadzenia szkoleń zgodzi się z tym, że przekazywanie wiedzy uczestnikom szkoleń jest ważne, ale uczenie ich myślenia ze zrozumieniem i odpowiedzialnością za podejmowane działania jest jeszcze ważniejsze.

Metody szkoleniowe

Metody szkoleniowe w różnym stopniu angażują uczestników w proces szkolenia.
Rozróżniamy role:
  • pasywna:
- wykład,
- dyskusja,
- studium przypadku.
  • aktywna:
- gra symulacyjna,
- odgrywanie ról.
Wykład to tradycyjna forma przekazywania wiedzy przez szkolącego, rodzaj komunikacji jednokierunkowej. Prowadzący szkolenia bhp w formie wykładu, może zastosować mini-prezentację trwającą nie dłużej niż 15-20 minut. Aby przyciągnąć (skupić, skoncentrować) uwagę słuchaczy, warto korzystać z pomocy audiowizualnych (prezentacje szkoleniowe, wykresy, diagramy, tablice, slajdy, filmy itp.).
Dyskusja grupowa to kierowana rozmowa uczestników mająca na celu osiągnięcie zadań związanych z nauką. Ma ona różną postać: począwszy od luźnej rozmowy do rozmowy uporządkowanej, mającej konkretne cele, ramy czasowe, przygotowany plan i/lub wyznaczone osoby do prowadzenia.
Dyskusję grupową należy stosować:
  • na początku prezentacji, po to by poznać pomysły i opinie uczestników,
  • w trakcie wykładu, aby wyjaśnić pewne zagadnienia,
  • na zakończenie wykładu, aby podsumować treści w nim zawarte - dyskusję można rozpocząć od jakiegoś stwierdzenia, pytania lub problemu.
Można też pokazać film lub wyświetlić slajdy i na tej podstawie zaprosić grupę do wymiany poglądów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz