piątek, 14 grudnia 2012

„Kto mówi sieje, kto słucha, zbiera”

Przygotowanie szkolenia jest zajęciem czasochłonnym i trudnym. Jeszcze trudniejsze jest przekazanie wiedzy podczas szkolenia, tak aby uczestnicy zapamiętali, a następnie wykorzystali podczas pracy przekazywane informacje.
Można przyjąć, że zasadą przeprowadzania szkoleń bhp są szkolenia grupowe. Czy wiesz jak przeprowadzić szkolenie bhp, aby wszyscy jego uczestnicy zrozumieli i przyswoili przekazywaną im wiedzę?

Jakie warunki musi spełniać szkolenie bhp, by było satysfakcjonujące dla uczestników?

Jednym z ważnych założeń szkolenia grupowego w zakresie bhp powinno być twierdzenie, że każdy pracownik ma możliwość osobistego rozwoju zawodowego po spełnieniu określonych warunków, w tym umiejętności pomocy samemu sobie przez m.in. przestrzeganie zasad bhp. Do warunków tych należy także zaliczyć:
  • nawiązywanie i pozostawanie w kontakcie psychicznym z innym pracownikami,
  • pozytywne nastawienie,
  • chęć zrozumienia innych pracowników i ich problemów zawodowych.
Realizacja warunków następuje głównie przez udzielanie pracownikom w trakcie szkolenia grupowego znaczącego wsparcia ze strony instruktora prowadzącego szkolenie z zakresu bhp. Wiele trudności na jakie natrafiają uczestnicy szkoleń grupowych wynika z małej satysfakcji z rozwiązywania problemów związanych z przestrzeganiem zasad bhp. Trudności te są zazwyczaj związane z:
  • zawyżoną lub zaniżoną samooceną co do posiadanej wiedzy i umiejętności,
  • różnymi kompleksami,
  • postrzeganiem siebie jako ofiary,
  • lękiem przed niepowodzeniem i obawami, że inne osoby to zauważą,
  • nadmiernym oczekiwaniem na pomoc ze strony instruktorów i organizatorów kursów szkoleniowych.
Dobra grupa szkoleniowa zapewnia właściwe warunki do osobistego rozwoju każdego jej członka, ale również pomoc w opanowaniu materiału.
Uczestnictwo w grupie szkoleniowej jest efektywnym sposobem pomocy szkolącym się w:
  • realizacji ich celów szkoleniowych,
  • uczeniu się odpowiedzialności za działania swoje i grupy,
  • zdobywaniu i uczeniu się zaufania,
  • ocenianiu swojej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do innych członków grupy.
Aktywny udział w szkoleniu grupowym powinien więc:
  • zapewniać otrzymanie odpowiedniej ilości informacji i przygotowanie do podejmowania dalszych kroków,
  • kształtować poczucie sprawstwa i pomocy,
  • wpływać na nabieranie większej pewności siebie przez uczestników szkolenia.
Szkolenie grupowe nie jest procesem, który powinien koncentrować się tylko na przekazie informacji, opanowaniu wiedzy i umiejętności czy ocenianiu sfery emocjonalnej. To również proces pośredni uwzględniający zarówno:
  • fakty,
  • procedury,
  • zasady,
  • normy,
  • odczucia (stany emocjonalne) w zakresie właściwym dla osiągnięcia celu szkolenia grupowego przez członków grupy.
Dobrze zaplanowane i przeprowadzone zajęcia szkoleniowe w grupie mogą pomóc przede wszystkim tym uczestnikom, którzy pragną osiągnąć szybciej cel postawiony przez instruktora lub wypracowany przez grupę, niż w pracy indywidualnej.
Aby każdy z uczestników szkolenia grupowego mógł wynieść z uczestnictwa w grupie prawdziwą korzyść należy spełnić następujące warunki:
  1. Stworzyć przyjemną atmosferę.
  2. Zapewnić aktywne uczestnictwo w pracy grupy.
  3. Dostrzegać i akceptować intelektualne oraz emocjonalne aspekty postaw i zachowań,
  4. Uzyskać wgląd w to, jak działa grupa.
  5. Zapewnić dużą ilość:
    • pomocnych informacji,
    • wyjaśniających opisów,
    • ćwiczeń,
    • okazji zachęcających do dialogu, konfrontacji postaw, wygłaszania opinii, ocen i komentarzy, także ze strony prowadzącego jak i uczestników szkolenia grupowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz