Odwołanie się do osobistych doświadczeń może być sposobem na pracownika z długim stażem pracy
Szkolenie zwykle rozpoczyna się
od podania pojęć, definicji. Kolejnym etapem są ćwiczenia praktyczne,
czyli próba łączenia poznanej teorii z praktyką. Można jednak
zorganizować szkolenie w taki sposób, aby zamiast wprowadzenia do tematu
i podawania gotowych definicji i klasyfikacji zacząć od odwołania się
do bezpośredniego doświadczenia pracownika w formie przykładu czy
przypadku, a dopiero później po jego zrozumieniu i dokładnej analizie
przejść do jego uzupełnienia o szerszy kontekst teoretyczny. Czyli od
konkretu do teorii oraz od doświadczenia do uogólnień.
Przykład Prowadzący szkolenie w formie instruktażu pozwala pracownikom najpierw podzielić się doświadczeniami związanymi z opisaną przez siebie sytuacją między sobą a następnie opowiada o swoich doświadczeniach. Zwraca uwagę na elementy mogące wpłynąć na bezpieczeństwo pracy. Podsumowując doświadczenia swoje i szkolonych pracowników, przekazuje im wiedzę teoretyczną, a następnie pozwala uczestnikom wyciągnąć wnioski i wypowiedzieć swoje zdanie na temat postępowania w danych sytuacjach.
Tak pomyślany proces uczenia się, oparty na doświadczeniu sprawdza się szczególnie w przypadku personelu o długoletnim stażu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz