poniedziałek, 11 marca 2013

Pracowników z długim stażem warto szkolić inaczej

Proces szkolenia bhp nie musi przybierać tradycyjnej formy. Można go zastąpić lub uzupełnić transformacją dotychczasowych doświadczeń na skutek zdobywania nowych. Czy takie działanie zaciekawi pracownika z wieloletnim doświadczeniem, który przeszedł już wiele szkoleń z tego zakresu?

Odwołanie się do osobistych doświadczeń może być sposobem na pracownika z długim stażem pracy

Szkolenie zwykle rozpoczyna się od podania pojęć, definicji. Kolejnym etapem są ćwiczenia praktyczne, czyli próba łączenia poznanej teorii z praktyką. Można jednak zorganizować szkolenie w taki sposób, aby zamiast wprowadzenia do tematu i podawania gotowych definicji i klasyfikacji zacząć od odwołania się do bezpośredniego doświadczenia pracownika w formie przykładu czy przypadku, a dopiero później po jego zrozumieniu i dokładnej analizie przejść do jego uzupełnienia o szerszy kontekst teoretyczny. Czyli od konkretu do teorii oraz od doświadczenia do uogólnień.
Przykład
Prowadzący szkolenie w formie instruktażu pozwala pracownikom najpierw podzielić się doświadczeniami związanymi z opisaną przez siebie sytuacją między sobą a następnie opowiada o swoich doświadczeniach. Zwraca uwagę na elementy mogące wpłynąć na bezpieczeństwo pracy. Podsumowując doświadczenia swoje i szkolonych pracowników, przekazuje im wiedzę teoretyczną, a następnie pozwala uczestnikom wyciągnąć wnioski i wypowiedzieć swoje zdanie na temat postępowania w danych sytuacjach.
Tak pomyślany proces uczenia się, oparty na doświadczeniu sprawdza się szczególnie w przypadku personelu o długoletnim stażu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz