poniedziałek, 25 marca 2013

Fotele biurowe zgodne z wymaganiami bhp

Praca biurowa, mimo że wykonywana niewielkim kosztem energetycznym i traktowana jako lekka, to w nieodpowiednich warunkach, może stać się źródłem wielu uciążliwości prowadzących do pogorszenia stanu zdrowia i ogólnej kondycji fizycznej lub psychicznej pracownika.

W jaki sposób wybrać siedzenia do biura?

Przy doborze krzeseł i foteli należy uwzględniać:
  • charakter pracy;
  • spełnienie wymagań ergonomii, w tym:
    • dobór krzeseł do wysokości stołów czy biurek,
    • stabilną konstrukcję i wytrzymałość fotela odpowiednie dla pracy ciągłej,
    • odpowiednie oparcie dostosowane do kształtu człowieka.
Fotele z kółkami muszą mieć rolki miękkie do podłoża twardego, zaś rolki twarde do wykładzin dywanowych w celu uniemożliwienia niekontrolowanego ruchu fotela po podłodze.
Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:
  • dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
  • wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
  • regulację wysokości siedziska w zakresie 400-500 mm, licząc od podłogi,
  • regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
  • wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
  • możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
  • podłokietniki.
Mechanizmy zmiany wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz