Aranżacja biur w formie open
space szybko nie straci na popularności. To najbardziej efektywny dla
pracodawców sposób organizacji miejsc pracy. Coraz więcej biur przenosi
się ze starych budynków do nowych obiektów, w których góruje open space.
Jednak otwarta przestrzeń to duże wyzwanie dla pracodawców i
projektantów. Na jakość pracy w znacznym stopniu wpływa bowiem natężenie
hałasu w otoczeniu. Jak zatem skutecznie poprawić środowisko akustyczne
w tych
biurach?
Hałas w biurach open space nie musi być uciążliwy
Biura o otwartym układzie mają
swoich zwolenników i krytyków. Generalnie panuje zgoda, że otwarta
przestrzeń sprzyja produktywności i pracy zespołowej. Badania pokazują,
że projekty wspierające pracę grupową i współpracę między działami mają
pozytywny wpływ na procesy biznesowe i koszty. W ostatnich tygodniach
media obiegła decyzja jednego z największych amerykańskich serwisów
Yahoo, który postanowił, iż wszyscy jego pracownicy mają wykonywać
zadania z biura, a nie z domów. Korporacja uzasadniła, że bezpośredni
kontakt między pracownikami dobrze wpływa na kulturę współpracy i
innowacyjne pomysły. Po raz kolejny podniosły się więc głosy - w biurze
pracuje się mniej wydajnie, bo jest głośno.
Ta negatywna strona open space znajduje
potwierdzenie w badaniach. Otwarte biura mogą mieć negatywny wpływ na
zdrowie pracowników i powodować zwiększenie rotacji personelu. Jak
ocenia Sřren Peter Lund z Duńskiego Narodowego Centrum Badań nad
Środowiskiem Pracy, brak prywatności w biurach o otwartym układzie
powoduje, że pracownicy czują się stale obserwowani, a otaczający ich
hałas może być przez nich postrzegany jako zagrożenie. Bardzo trudno
jest się skoncentrować, gdy ludzie prowadzą wokół rozmowy. Jakość
akustyczna pomieszczenia jest jednym z głównych czynników branych pod
uwagę podczas projektowania przestrzeni biurowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz