poniedziałek, 27 maja 2013

Wzajemne zaufanie dla bhp

Jeżeli nie wprowadzi się w firmie obowiązku zgłaszania zdarzeń potencjalnie wypadkowych, to raczej nikt sam, z własnej i nieprzymuszonej woli, ich nie ujawni. Dlatego trzeba starać się przekonać pracowników do korzyści płynących z ujawniania zagrożeń. Powinno to polegać na wprowadzeniu zasady odpowiedzialności za bezpieczeństwo w firmie wszystkich zatrudnionych, bez względu na zajmowane stanowisko.

Wzajemne zaufanie dla bhp

Po analizie danego zdarzenia potencjalnie wypadkowego nie należy wnioskować o ukaranie winnych, ale odwrotnie - trzeba starać się nagradzać tych, którzy w dobrej wierze zgłosili zdarzenie, aby zachęcić innych do takiego postępowania w przyszłości.
Warto wręcz wprowadzić system motywacyjny zachęcający do ujawniania wszelkich odstępstw od obowiązujących przepisów i norm bezpieczeństwa (np. można umożliwić pracownikom anonimowe zgłaszanie uchybień oraz wniosków naprawczych do skrzynek ustawionych w ogólnie dostępnych miejscach w firmie, organizować konkursy z nagrodami na najbezpieczniejszy oddział produkcyjny itp.).
Należy również budować w zakładzie pracy system wzajemnego zaufania powiązany z motywacją do bezpiecznych zachowań.
Sposobem na to mogą być okresowe spotkania, narady kierownictwa i służby bhp z pracownikami lub ich przedstawicielami (np. społeczną inspekcją pracy, związkami zawodowymi).
Można także wprowadzić w firmie tzw. telefony zaufania, przez które pracownicy nawet anonimowo mogliby zgłaszać zdarzenia potencjalnie wypadkowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz