poniedziałek, 27 maja 2013

Wzajemne zaufanie dla bhp

Jeżeli nie wprowadzi się w firmie obowiązku zgłaszania zdarzeń potencjalnie wypadkowych, to raczej nikt sam, z własnej i nieprzymuszonej woli, ich nie ujawni. Dlatego trzeba starać się przekonać pracowników do korzyści płynących z ujawniania zagrożeń. Powinno to polegać na wprowadzeniu zasady odpowiedzialności za bezpieczeństwo w firmie wszystkich zatrudnionych, bez względu na zajmowane stanowisko.

Wzajemne zaufanie dla bhp

Po analizie danego zdarzenia potencjalnie wypadkowego nie należy wnioskować o ukaranie winnych, ale odwrotnie - trzeba starać się nagradzać tych, którzy w dobrej wierze zgłosili zdarzenie, aby zachęcić innych do takiego postępowania w przyszłości.
Warto wręcz wprowadzić system motywacyjny zachęcający do ujawniania wszelkich odstępstw od obowiązujących przepisów i norm bezpieczeństwa (np. można umożliwić pracownikom anonimowe zgłaszanie uchybień oraz wniosków naprawczych do skrzynek ustawionych w ogólnie dostępnych miejscach w firmie, organizować konkursy z nagrodami na najbezpieczniejszy oddział produkcyjny itp.).
Należy również budować w zakładzie pracy system wzajemnego zaufania powiązany z motywacją do bezpiecznych zachowań.
Sposobem na to mogą być okresowe spotkania, narady kierownictwa i służby bhp z pracownikami lub ich przedstawicielami (np. społeczną inspekcją pracy, związkami zawodowymi).
Można także wprowadzić w firmie tzw. telefony zaufania, przez które pracownicy nawet anonimowo mogliby zgłaszać zdarzenia potencjalnie wypadkowe.

Osoba niepełnosprawna musi mieć dostęp do windy

W budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej wyposażonym w windy osobom niepełnosprawnym trzeba zapewnić dostęp do nich oraz dojazd na wszystkie kondygnacje użytkowe danego budynku. Minimalna szerokość kabiny windy do przewozu takich osób powinna wynosić 1,1 m, a głębokość - 1,4 m.

Osoba niepełnosprawna musi mieć dostęp do windy

W nowo wznoszonych niskich budynkach zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej, niewymagających wyposażenia w windy, powinny być zainstalowane urządzenia techniczne zapewniające osobom niepełnosprawnym dostęp na kondygnacje z pomieszczeniami użytkowymi, z których muszą one korzystać.
Co najmniej jedna z wind do komunikacji ogólnej w budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi, ale też każda wydzielona w pionie lub odrębnej części (segmencie) takiego budynku, powinna być przystosowana do przewozu mebli, chorych na noszach oraz osób niepełnosprawnych.
Dostęp do windy dla takich osób powinien być zapewniony z każdej kondygnacji użytkowej. Nie dotyczy to kondygnacji nadbudowanej lub powstałej w wyniku adaptacji strychu na cele użytkowe.
Odległość między zamkniętymi drzwiami przystankowymi windy a przeciwległą ścianą lub inną przegrodą powinna wynosić co najmniej:
  • 1,6 m dla wind osobowych,
  • 1,8 m dla wind towarowych małych,
  • 3 m dla wind szpitalnych i towarowych.

Pracodawca nie zawsze musi ponosić koszty dojazdu na szkolenie

Czasem zdarza się, że szkolenie bhp dla pracowników odbywa się poza siedzibą firmy w dni wolne od pracy - na przykład w soboty. Nie zawsze w takiej sytuacji to pracodawca musi pokrywać koszty dojazdu. Warto znać te wyjątki i wiedzieć, w jaki sposób oblicza się kwotę zwrotu przysługującą pracownikowi.

Pracodawca nie zawsze musi ponosić koszty dojazdu na szkolenie

Zwrot kosztów przejazdu na szkolenie bhp przysługuje pracownikowi:
  • jeśli przejazd ma charakter podróży służbowej,
  • wyłącznie w przypadku, gdy szkolenie odbywa się w innej miejscowości niż siedziba pracodawcy lub innej niż miejscowość, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika.
Środek transportu określa pracodawca. Na wniosek pracownika może on wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. W tym przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w powszechnie obowiązujących przepisach.

poniedziałek, 20 maja 2013

Palę, bo chcę mieć dodatkowe przerwy w pracy

Podczas jednego ze szkoleń jego uczestnik z rozbrajającą szczerością powiedział, że nie lubi palić papierosów, jednak je pali, gdyż dzięki temu ma dodatkowe przerwy w pracy. Gdyby tego nie robił, musiałby siedzieć w biurze i wykonać większą pracę, bo ktoś przecież musi nadgonić pracę osób, które palą. Warsztaty i publikacje z zakresu organizacji pracy są obecnie bardzo popularne. Paradoksalnie postęp techniki i nowe narzędzia, które mają nam usprawniać i przyspieszać pracę, powodują coraz większe marnotrawienie czasu. Z czego to wynika i jak sobie z tym poradzić?

 Nie mam na nic czasu - czyli o organizacji pracy

Co kilka dni w mediach słyszymy o coraz lepszych komputerach, szybszym Internecie, nowych programach i zdobyczach techniki (smartfony, tablety). Wszystko to ma nam usprawnić pracę w coraz szybciej biegnącym i bardziej wymagającym świecie. Jednak z drugiej strony te "zdobycze" stanowią nowe zagrożenie - ich atrakcyjność i możliwości powodują, że stały się one nowymi "pożeraczami czasu".
Dzisiaj chętnie korzystamy z portali społecznościowych (ile razy w czasie pracy sprawdzacie Facebooka?), wielu aplikacji na telefonie, podczas pracy załatwiamy prywatne rozmowy i e-maile. Coraz modniejsze jest wychodzenie na przerwie na lunch poza firmę - to sprzyja długim rozmowom, załatwianiu prywatnych spraw (np. zakupy), a potem konieczności nadgonienia nagromadzonych służbowych obowiązków (produkcja nie poczeka, aż wrócimy).
Wielu pracodawców narzeka na palaczy (znajome?) - głównie na przerwy na papierosa, które mogą zdarzać się zbyt często lub długo trwać.


Współpraca buduje


Najważniejszym zadaniem komisji bhp jest współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie. Jest to zadanie bardzo obszerne, ponieważ obejmuje współpracę w zakresie całokształtu zagadnień ochrony pracy, na wszystkich etapach działalności prowadzonej przez pracodawcę. Celem tej współpracy powinno być wspomaganie pracodawcy w realizacji jego obowiązków dotyczących bhp, w tym doskonalenie warunków pracy w firmie.

Współpraca buduje

Komisja bhp jest organem doradczym pracodawcy, dlatego jej współdziałanie z nim musi polegać między innymi na przedstawianiu propozycji dotyczących:
  • zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w firmie,
  • poprawy organizacji pracy i stanowisk pracy - z uwzględnieniem zasad ergonomii,
  • wprowadzania odpowiednich zmian w procesach technologicznych,
  • zapewniania skutecznych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej pracowników,
  • stosowania środków profilaktycznych mających na celu zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym w firmie,
  • organizacji szkolenia w dziedzinie bhp,
  • organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami.
Współdziałanie to powinno polegać na opiniowaniu wszelkich działań podejmowanych przez pracodawcę w celu uzyskania poprawy warunków pracy.

Praca niejedno ma imię

Związek wypadku z pracą należy rozpatrywać w kategoriach jedności miejsca i czasu wykonywania pracy, obowiązków wynikających lub związanych z zawartym stosunkiem obligacyjnym oraz zaistniałego zdarzenia wypadkowego. W celu stwierdzenia istnienia lub zerwania związku z pracą decydujące znaczenie ma zachowanie pracownika, który uległ wypadkowi. Przy czym pojęcia pracy nie należy rozumieć w potocznym tego słowa znaczeniu, ale jako wykonywanej na podstawie nawiązanego stosunku prawnego stanowiącego tytuł ubezpieczenia wypadkowego.

Praca niejedno ma imię

Wypadek ma związek z pracą, gdy zdarzył się podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności bądź poleceń przełożonych (podejmowanych nie tylko w miejscu wykonywania pracy, ale także poza takim miejscem).
Związek wypadku z pracą podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności bądź poleceń przełożonych może i powinien być postrzegany nie tylko w normatywnym (umówionym) czasie pracy, ale także bezpośrednio poprzedzającym podjęcie wykonywania umówionych czynności, jak również podczas wykonywania zadań w ponadnormatywnym czasie pracy.
Samo fizyczne stawienie się w miejscu pracy nie wyczerpuje treści obowiązku świadczenia pracy, jeżeli pracownik nie jest gotowy do jej wykonywania.
A zatem świadczenie pracy nie może być rozumiane jako samo przebywanie w zakładzie pracy, fizyczna obecność tam pracownika, ale pozostawanie w dyspozycji pracodawcy.
 

czwartek, 16 maja 2013

Widoczność przede wszystkim

Odzież ostrzegawcza służy do wizualnego sygnalizowania obecności jej użytkownika w miejscu i sytuacjach mogących stwarzać potencjalne zagrożenia jego życia oraz zdrowia. Sygnalizowanie to musi być skuteczne o każdej porze dnia i nocy, w ciemności - przy oświetleniu na przykład światłami pojazdu, latarek lub reflektorów, a także przy oświetleniu światłami ulicznymi, na przykład na drogach miejskich.

Widoczność przede wszystkim

Jednym ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa pracy pracowników jest zapewnienie im - tam, gdzie to konieczne - odpowiedniej odzieży ostrzegawczej. Jest ona jednym z rodzajów środków ochrony indywidualnej.
Należy stosować ją wszędzie tam, gdzie istnieją zagrożenia zderzenia pracownika z przemieszczającymi się maszynami lub transportowanymi przedmiotami (np. na drodze w pobliżu przejeżdżających pojazdów, w ciemnej hali, w pobliżu poruszających się maszyn).
Tego typu zagrożenia występują między innymi na kolei. Przejeżdżające pociągi, manewrujące lokomotywy i składy wagonów stanowią poważne zagrożenie pracujących na torach i w ich pobliżu osób. Podobne zagrożenia dotyczą pracowników służb miejskich remontujących drogi, wodociągi czy pracowników energetyki naprawiających linie wysokiego napięcia w pobliżu dróg.
Wskazane jest również stosowanie odzieży ostrzegawczej przez pracowników pracujących podczas załadunku pojazdów, w pobliżu wózków widłowych oraz przez obsługujących suwnice itp.

E-learning ma również wady


Szkolenie na odległość, czyli e-learning staje się coraz bardziej popularny, również jako metoda kształcenia stosowana podczas szkoleń bhp. Posiada wiele zalet, a najważniejsze z nich to oszczędność czasu i pieniędzy. Czy to oznacza, że jest rozwiązaniem idealnym? Niestety, aż tak dobrze nie jest...

E-learning ma również wady

Słabą stroną e-learningu jest niewątpliwie brak bezpośredniego kontaktu z wykładowcą, który na bieżąco mógłby kontrolować postępy i reagować na błędy. W przypadku tej formy nauki można ocenić zapamiętaną wiedzę, jednak trudniej jest sprawdzić, w jakim stopniu szkolenie wpłynęło na rozwój umiejętności lub zmiany zachowania się. A przecież to, że posiadamy wiedzę na dany temat nie oznacza, że ją stosujemy.
W szkoleniu online brak jest sposobności jego dopasowania do konkretnej osoby. A jest to przecież ważne, aby na bieżąco podczas szkolenia obserwować zmiany zachodzące w szkolonych, korygować ich błędy, wyjaśniać niezrozumiałe kwestie, a nawet na bieżąco zmienić jego program.
Zazwyczaj firmy kupują gotowe szkolenia, a ich modyfikacja i dostosowanie do danego zakładu pracy to dodatkowe koszty.
E-learning ogranicza kontakty z innymi uczestnikami szkolenia i wymaga dobrej jakości techniki do jego przeprowadzenia.
Nie każdy również posiada takie cechy, jak samodzielność i samodyscyplina, a są one konieczne przy tej formie nauki.

Eliminacja wypadków bez ponoszenia dużych kosztów

Jak wykazują statystki Głównego Urzędu Statystycznego wypadki przy pracy wynikają głównie ze złej organizacji, a co za tym idzie, niebezpiecznych zachowań pracowników. Okazuje się, że rozwiązanie właśnie tej kwestii może przynieść klucz do sukcesu.

Lekcja jednopunktowa pomoże zmniejszyć liczbę wypadków

Powszechnie wiadomo, że minimalizowanie zdarzeń grożących wypadkiem, a także niebezpiecznych warunków i działań powoduje redukcję prawdopodobieństwa wystąpienia poważniejszych wypadków. Dla każdego pracodawcy i pracownika ważnym powinno być hasło:
"Pamiętaj! Poważny wypadek, którego unikamy przez działania zapobiegawcze mógł wydarzyć się TOBIE!".
Kultura, wpajanie nawyków bezpiecznego zachowania oraz zaangażowanie każdej osoby ma olbrzymi wpływ na zarządzanie bezpieczeństwem w miejscu pracy. Poprzez raportowanie oraz rozwiązywanie problemów zanim pojawi się wypadek eliminujemy jego wydarzenie.
Likwidacja tej grupy przyczyn, choć nie wymaga dużych nakładów, wbrew pozorom nie jest łatwa. Niezbędne jest bowiem:
1) zwiększenie funkcji kontrolnych,
2) organizowanie stanowisk pracy oraz prowadzenie prac z uwzględnieniem wymogów w zakresie bhp,
3) zapewnienie właściwej organizacji pracy, szkolenia i nadzoru,
4) włączenie pracowników do działań w zakresie usprawniania własnego stanowiska pracy,
5) zapewnienie odpowiednich zasobów i środków.