poniedziałek, 25 marca 2013

Fotele biurowe zgodne z wymaganiami bhp

Praca biurowa, mimo że wykonywana niewielkim kosztem energetycznym i traktowana jako lekka, to w nieodpowiednich warunkach, może stać się źródłem wielu uciążliwości prowadzących do pogorszenia stanu zdrowia i ogólnej kondycji fizycznej lub psychicznej pracownika.

W jaki sposób wybrać siedzenia do biura?

Przy doborze krzeseł i foteli należy uwzględniać:
  • charakter pracy;
  • spełnienie wymagań ergonomii, w tym:
    • dobór krzeseł do wysokości stołów czy biurek,
    • stabilną konstrukcję i wytrzymałość fotela odpowiednie dla pracy ciągłej,
    • odpowiednie oparcie dostosowane do kształtu człowieka.
Fotele z kółkami muszą mieć rolki miękkie do podłoża twardego, zaś rolki twarde do wykładzin dywanowych w celu uniemożliwienia niekontrolowanego ruchu fotela po podłodze.
Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:
  • dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
  • wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
  • regulację wysokości siedziska w zakresie 400-500 mm, licząc od podłogi,
  • regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
  • wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
  • możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
  • podłokietniki.
Mechanizmy zmiany wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.

Co ma sip do wypadku

Społeczny inspektor pracy bierze między innymi udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz analizowaniu powodów zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy. Kontroluje także stosowanie przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych w tym zakresie.

Co ma sip do wypadku?

Zespół powypadkowy ma obowiązek przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku niezwłocznie po otrzymaniu o nim wiadomości.
Udział społecznego inspektora pracy w pracach zespołu powypadkowego służy lepszemu wyjaśnieniu faktycznych okoliczności i przyczyn zaistnienia wypadku, prawidłowemu ustaleniu wniosków profilaktycznych oraz pełniejszemu zapewnieniu interesów poszkodowanego w wypadku przy pracy.
Decyzję w kwestii uruchomienia maszyn i innych urządzeń technicznych lub dokonania zmian w miejscu zaistniałego wypadku przy pracy (nie dotyczy to wypadku śmiertelnego, ciężkiego bądź zbiorowego) podejmuje pracodawca w uzgodnieniu ze społecznym inspektorem pracy.

Zasady szkolenia okresowego bhp

Ogólnym celem szkolenia okresowego bhp jest aktualizacja i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

Zasady szkolenia okresowego bhp

Szkolenie okresowe odbywają:
  • pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • pracownicy zatrudnieni przy innej pracy, którym pracodawca powierzył obowiązki wykonywanie zadań służby bhp (w firmie zatrudniającej do 100 pracowników),
  • pracodawca, jeżeli zatrudnia do 10 pracowników lub zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż 3 kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
  • specjalista ds. bhp spoza zakładu, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bhp w firmie.
Ze szkolenia okresowego pracowników służb bhp może być zwolniona osoba, która:
  • przedłoży aktualne zaświadczenie o odbyciu u innego pracodawcy wymaganego szkolenia okresowego pracowników służby bhp,
  • odbyła w ostatnich 5 latach szkolenie okresowe wymagane dla osoby zatrudnionej na stanowisku należącym do innej grupy stanowisk, jeżeli jego program uwzględnia zakres tematyczny wymagany programem szkolenia okresowego obowiązującego na stanowisku pracownika służby bhp.

piątek, 22 marca 2013

Szkolenie bhp szyte na miarę

Dla każdego rodzaju szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy wyznaczone są określone cele. Szczegółowy zakres celów szkolenia bhp i sposoby ich realizacji uzależnione są od rodzaju danego szkolenia oraz kategorii pracowników i osób, które zostaną nim objęte. Konkretnych kształtów nabierają one dopiero w ramowych programach szkolenia bhp i opracowanych na ich podstawie programach szczegółowych.
Każda grupa pracownicza, w tym pracodawcy, osoby kierujące pracownikami, instruktorzy, pracownicy na stanowiskach robotniczych, uczniowie i studenci, jak również bezrobotni na stażu wymagają odrębnego podejścia w zakresie zasobu oraz sposobu przekazywanej wiedzy i treningu nabywanych umiejętności.

Szkolenie bhp szyte na miarę

Przykładowo, dla pracodawców i osób kierujących pracownikami (np. mistrzów, brygadzistów, kierowników działów oraz wydziałów, kierowników zmianowych) niezbędnym jest opanowanie wiedzy i umiejętności w szczególności w zakresie:
  • poznania przepisów i zasad bhp w stopniu niezbędnym do wykonywania pracy na określonym stanowisku oraz związanych z tym stanowiskiem obowiązków i odpowiedzialności w dziedzinie bhp,
  • organizowania pracy i stanowisk pracy zgodnie z przepisami oraz zasadami bhp,
  • egzekwowania przestrzegania przez pracowników zasad i przepisów bhp,
  • inicjowania i planowania działań zmierzających do poprawy warunków bhp w firmie,
  • analizy i oceny zagrożeń występujących w środowisku pracy oraz oceny ryzyka zawodowego związanego z tymi zagrożeniami,
  • szkolenia pracowników z przepisów i zasad bhp oraz kształtowania właściwych zachowań w tym zakresie.
Natomiast dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych niezbędne jest opanowanie wiedzy i umiejętności w szczególności w zakresie:
  • nabycia praktycznych umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych, a także umiejętności udzielania pomocy przedlekarskiej osobom, które uległy wypadkom,
  • podstawowych wiadomości o zagrożeniach wypadkowych i zagrożeniach zdrowia występujących na danym stanowisku pracy i w jego bezpośrednim otoczeniu,
  • sposobu ochrony przed zagrożeniami wypadkowymi i zdrowia w warunkach normalnej pracy oraz sytuacjach awaryjnych,
  • przepisów i zasad bhp w stopniu niezbędnym do wykonywania pracy na określonym stanowisku bądź przy określonym rodzaju pracy oraz związanych z tym stanowiskiem czy określonym rodzajem pracy obowiązków i odpowiedzialności w dziedzinie bhp.
Realizując cele szkolenia bhp, pracodawca powinien zapewnić każdemu pracownikowi szkolenie odpowiednie do rodzaju wykonywanej pracy i przekazanie mu niezbędnych informacji oraz wszelkich instrukcji dotyczących pracy wykonywanej na danym stanowisku pracy.

Skąd ten ogień

Istnieje możliwość zapalenia się materiału palnego bez udziału zewnętrznego bodźca cieplnego. Chodzi tu o proces samozapalenia spowodowany czynnikami biologicznymi lub chemicznymi. Na przykład w wyniku niektórych, silnie egzotermicznych procesów chemicznych, może nastąpić nagły wzrost temperatury, aż do samozapalenia się mieszaniny chemicznej. Dlatego substancje, wykazujące silne powinowactwo chemiczne, powinny być przechowywane oddzielnie.

Skąd ten ogień?

Informacje dotyczące potencjalnych źródeł zapłonu należy przekazywać pracownikom podczas każdego rodzaju szkolenia bhp, czyli zarówno w trakcie szkolenia wstępnego, jak i okresowego.
Trzeba wytłumaczyć uczestnikom szkolenia, że jeżeli chcą zidentyfikować źródła zapłonu, powinni najpierw określić potencjalne przyczyny powstawania pożaru, którymi - oprócz samozapalenia - najczęściej są:
  • nieostrożność osób dorosłych w obchodzeniu się z otwartym ogniem,
  • pozostawianie bez dozoru włączonych urządzeń grzewczych,
  • zły stan i niewłaściwa eksploatacja instalacji elektrycznej,
  • niewłaściwe zabezpieczenie procesów spawalniczych,
  • zły stan i niewłaściwa eksploatacja urządzeń mechanicznych,
  • wyładowania atmosferyczne,

5 podstawowych wad e-learningu

Chcąc zastosować e-learning podczas szkoleń trzeba wziąć pod uwagę kwestie udokumentowania zrealizowania programów i czasu danego szkolenia oraz egzaminu końcowego po jego przeprowadzeniu. Ale przede wszystkim warto zastanowić się nad zasadnością stosowania tej formy szkolenia, gdyż oprócz zalet posiada również niestety pewne wady.

Wymogi przy organizowaniu szkolenia okresowego bhp w formie e-learningu

Zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki i pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 180, poz. 1860 z późn. zm.) pracownik odbywa szkolenie wstępne bhp, tzw. instruktaż ogólny oraz szkolenie okresowe.
Podkreślić należy, że zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem szkolenia okresowe w dziedzinie bhp z wykorzystaniem Internetu mogą być prowadzone wyłącznie dla wybranych grup zawodowych. Ukończenie tych szkoleń musi odbyć się w formie egzaminu stacjonarnego przed komisją powołaną przez organizatora szkolenia (§ 16 ww. rozporządzenia). Zatem, jeżeli egzamin ma formę testu, to nie może być on rozwiązywany w domu lub w pracy a wyniki nie mogą być przesłane do organizatora szkolenia, tylko test należy przeprowadzić w obecności komisji egzaminacyjnej.
Ponadto warto podkreślić, że czas przeznaczony na realizację programu szkolenia (tematyki) nie może być krótszy niż określony w rozporządzeniu w sprawie szkoleń bhp, tzn. 8 godzin lekcyjnych (po 45 minut każda) - niezależnie od formy jego zrealizowania. Przykładowo jeżeli na samokształcenie (z wykorzystaniem Internetu) pracownika administracyjno-biurowego przewidziano 3,5 godziny lekcyjnej (na wszystkie tematy zawarte w programie), to pracownikowi temu należy jeszcze zapewnić konsultacje z wykładowcą trwające co najmniej 4,5 godziny lekcyjnej (na wszystkie tematy zawarte w programie), aby łączny czas trwania szkolenia był zgodny z wymaganiami rozporządzenia w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp.
Powyższy fragment artykułu pochodzi z czasopisma NORMAbhp.pl. W pozostałej części tekstu wymienione zostały obowiązkowe szkolenia bhp w określonych rozporządzeniem grupach zawodowych wraz ze wskazaniem, czy poszczególne szkolenie bhp może zostać przeprowadzone w formie e-learningu. Dodatkowo autor wskazał 5 podstawowych wad e-learningu i podsumował, kiedy warto stosować ten sposób przekazywania wiedzy.

wtorek, 19 marca 2013

Efektywne szkolenie bhp powinno być efektowne

Niedawno mąż naszej autorki, zajmującej się prowadzeniem szkoleń brał udział w szkoleniu bhp dla pracodawców. Kiedy oburzony przyszedł do domu, zapytała, o co chodzi. Odburknął coś w stylu "a bez sensu, prowadzący tylko przerzucał slajdy i jeszcze mówił, że tych nie musimy znać, bo nie są przeznaczone dla nas, a kiedy pytaliśmy o konkretne rozwiązania rzeczywistych problemów, nie reagował... I jak ja mam teraz wszystko przekazać swoim ludziom?".

Szkolenie bhp z pasją. Praktyczne, subiektywne wskazówki

Nie jest dobrze. Nudne, nieciekawe, strata czasu, nic nie dają, zło konieczne... Takie stereotypowe opinie jednak nie biorą się znikąd, lecz pewnie z doświadczenia uczestników. Nie chodzi o generalizowanie, że tak jest zawsze i wszędzie. Ale jeśli, jako prowadzący szkolenia bhp, masz coś na sumieniu albo chciałbyś po prostu wpłynąć na zmianę ich postrzegania przez przedefiniowanie sytuacji, to liczę, iż ten artykuł będzie dla Ciebie inspiracją.
SZKOLENIE EFEKTYWNE I EFEKTOWNE
Czy można w ciekawy sposób przeprowadzić szkolenie bhp? Istnieją przynajmniej 2 powody, dla których w ogóle warto rozważyć formę realizacji szkolenia.
Po pierwsze, tematyka dotyczy ludzkiego zdrowia i życia. Wszystkim powinno zależeć, żeby naprawdę było efektywnie. Powinno chodzić o to, by uczestnicy wzięli sobie do serca zasady bezpieczeństwa i się ich trzymali. Świadomość wpływa na faktyczne zachowania.
Po drugie, kwestia Twojego, jako prowadzącego, samopoczucia. Satysfakcja i spełnienie zamiast zmęczenia i odhaczenia. Żeby było efektywnie dla uczestników i dla Ciebie, powinno być efektownie!
PUNKT ZACZEPIENIA, CZYLI OD CZEGO ZACZĄĆ
Rozpocznij od siebie. Zadaj sobie pytanie "w jakim szkoleniu chciałbym uczestniczyć?" czy "jakie szkolenie uznałbym za ciekawe?". Wypisz te cechy, które przychodzą Ci do głowy. Co według Ciebie świadczy o udanym szkoleniu?
Jeśli już wiesz, zastanów się, jak możesz te elementy wprowadzić do Twojego szkolenia. Zauważ, nie pytam "czy", ale "jak". Możesz sobie pomyśleć "no tak, dobrze jej się mówi... miękkie szkolenia to zupełnie inna sprawa, tu można poszaleć". Masz rację inna, ale dla chcącego nic trudnego. Biorąc pod uwagę specyfikę Twojego szkolenia, co możesz zrobić, żeby spełnić swoje własne warunki udanego szkolenia?
Teraz wejdź w skórę uczestnika. Spójrz na Twoje szkolenie jego oczami. Pamiętaj, że ważniejsze jest, nie jak Ty to widzisz, ale jak może szkolenie zobaczyć uczestnik. Zaangażuj swoich znajomych. Popytaj ich. Może brali udział w ciekawym szkoleniu. Podzielą się z Tobą tym, co na nich zadziałało. Miej oczy i uszy szeroko otwarte. Uruchom pokłady swojej kreatywności. Baw się planowaniem i szukaniem pomysłów, bo zdołasz rozpalić w innych tylko taki ogień, jaki się w Tobie pali!
 

Specjalista ds. bhp pod ochroną

Państwowa Inspekcja Pracy nie może stosować postępowania w sprawach o wykroczenia w stosunku do pracowników służby bhp i zatrudnionych przy innej pracy, którym powierzono wykonywanie zadań takiej służby, oraz specjalistów spoza zakładu pracy z tytułu pełnienia przez nich obowiązków służby bhp.

Specjalista ds. bhp pod ochroną

Inspektor pracy, w wyniku postępowania kontrolnego prowadzonego u pracodawcy, stosuje postępowanie w sprawach o wykroczenia wobec osób odpowiedzialnych za stan bhp i kierujących pracownikami.
Odpowiedzialność taką ponosi przede wszystkim pracodawca i to do jego obowiązków należy ochrona zdrowia oraz życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki oraz techniki. Odpowiedzialność taka spoczywa także na kierujących pracownikami, na przykład kierownikach działów czy brygadzistach.
Natomiast służba bhp pełni funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp, a jej pracownicy, jak również pracownicy zatrudnieni przy innej pracy, którym powierzono wykonywanie zadań takiej służby, nie mogą ponosić jakichkolwiek niekorzystnych następstw z powodu złego stanu bhp w zakładzie pracy, za który jest odpowiedzialny pracodawca.

Nie ilość szkoleń bhp a jakość

W wielu firmach panuje przekonanie, iż szkoleń powinno być dużo, bo "im więcej się przypomina, tym lepiej". Rzadko jednak zwraca się uwagę na to, że nawet codzienne szkolenia bhp nie pomogą, jeśli ich forma nie będzie efektywna. Dobór odpowiednich metod szkoleń wpływa bowiem znacząco na ich skuteczność.

W jaki sposób przygotować efektywne szkolenie?

Przygotowując szkolenie warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
  • Jakie są cele szkolenia?
  • Jakiej wiedzy (informacji) potrzebują uczestnicy szkolenia?
  • Jakimi metodami przekazać treści?
  • Jakich pomocy szkoleniowych potrzebuję?
  • Jak sprawdzę, czy pracownicy osiągnęli cele?
W pierwszym etapie planowania należy określić cele szkolenia, tzn. czego pracownicy mają się nauczyć i jakie zdobyć umiejętności. Przy określaniu celów można zastosować popularną zasadę SMART, która oznacza, iż cel powinien być:
  • S (Simple) - prosty,
  • M (Measurable) - mierzalny,
  • A (Achievable) - osiągalny,
  • R (Relevant) - istotny,
  • T (Time definite) - określony w czasie.
Często przy wyborze tematów postępuje się rutynowo i nie dobiera się informacji indywidualnie do potrzeb grupy. W miarę możliwości przed szkoleniem warto poznać się z pracownikami i ze specyfiką ich pracy (np. przeprowadzając krótki wywiad). Ważny jest również staż pracy uczestników - innej wiedzy potrzebują nowi, a innej długoletni pracownicy.
Trzeba również dokonać analizy, jakie metody pracy można zastosować opracowując dany temat i chcąc osiągnąć cel. Do wyboru jest wiele metod pracy, m.in. dyskusja, symulacje, studium przypadku, odgrywanie ról, ćwiczenia pisemne i techniki wizualne (np. collage) . Podczas szkoleń można wykorzystać również gry bhp: gry w karty, puzzle.
Metodę należy dopasować do treści i stanu wiedzy uczestników. Jeżeli temat był już wielokrotnie omawiany, można zastosować np. pytania. Z ich pomocą można powtórzyć temat wraz z pracownikami, skontrolować na bieżąco ich wiedzę i w razie potrzeby ją uzupełnić, zapytać o doświadczenia w tym obszarze. Teorię warto od razu łączyć z praktyką - ułatwia to uczenie się i motywuje.

poniedziałek, 11 marca 2013

Pracowników z długim stażem warto szkolić inaczej

Proces szkolenia bhp nie musi przybierać tradycyjnej formy. Można go zastąpić lub uzupełnić transformacją dotychczasowych doświadczeń na skutek zdobywania nowych. Czy takie działanie zaciekawi pracownika z wieloletnim doświadczeniem, który przeszedł już wiele szkoleń z tego zakresu?

Odwołanie się do osobistych doświadczeń może być sposobem na pracownika z długim stażem pracy

Szkolenie zwykle rozpoczyna się od podania pojęć, definicji. Kolejnym etapem są ćwiczenia praktyczne, czyli próba łączenia poznanej teorii z praktyką. Można jednak zorganizować szkolenie w taki sposób, aby zamiast wprowadzenia do tematu i podawania gotowych definicji i klasyfikacji zacząć od odwołania się do bezpośredniego doświadczenia pracownika w formie przykładu czy przypadku, a dopiero później po jego zrozumieniu i dokładnej analizie przejść do jego uzupełnienia o szerszy kontekst teoretyczny. Czyli od konkretu do teorii oraz od doświadczenia do uogólnień.
Przykład
Prowadzący szkolenie w formie instruktażu pozwala pracownikom najpierw podzielić się doświadczeniami związanymi z opisaną przez siebie sytuacją między sobą a następnie opowiada o swoich doświadczeniach. Zwraca uwagę na elementy mogące wpłynąć na bezpieczeństwo pracy. Podsumowując doświadczenia swoje i szkolonych pracowników, przekazuje im wiedzę teoretyczną, a następnie pozwala uczestnikom wyciągnąć wnioski i wypowiedzieć swoje zdanie na temat postępowania w danych sytuacjach.
Tak pomyślany proces uczenia się, oparty na doświadczeniu sprawdza się szczególnie w przypadku personelu o długoletnim stażu.

Wypadek = uraz lub śmierć

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć (wszystkie wymienione warunki muszą być spełnione jednocześnie), które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności bądź poleceń przełożonych (podejmowanych nie tylko w miejscu wykonywania pracy, ale także poza takim miejscem),
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Wypadek = uraz lub śmierć

Do stwierdzenia, że nagłe zdarzenie spowodowane przyczyną zewnętrzną jest wypadkiem przy pracy, wystarczające będzie ustalenie, że zdarzenie to nastąpiło podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności bądź poleceń przełożonych, bez potrzeby badania, czy wykonywanie tych czynności było zgodne z interesem zakładu pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 14 września 2000 r., II UKN 708/99, OSNAPiUS 2002/6/145).
Warto wiedzieć, że ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2009 r. nr 167, poz. 1322 ze zm.) ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także innych osób podlegających społecznemu ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.).

Pracownik nie może odmówić wykonania badań

Badania profilaktyczne mają charakter obligatoryjny, a obowiązek skierowania pracownika na te badania spoczywa na pracodawcy. Pracownik nie może odmówić ich wykonania. Natomiast pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, które stwierdza brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.

Profilaktyczna opieka zdrowotna, czyli kiedy pracownik powinien wykonać badania wstępne, okresowe oraz kontrolne

Jednym z podstawowych praw pracowniczych jest prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jego podstawą są postanowienia zawarte w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, które zostały rozwinięte przepisami Kodeksu pracy (kp), a także innych aktów prawnych. Odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy ponosi pracodawca. Zagwarantowanie pracownikom odpowiednich warunków pracy stanowi element podstawowego obowiązku pracodawcy ochrony życia i zdrowia pracowników. Ochrona życia i zdrowia pracowników jest bowiem treścią tej zasady prawa pracy.
Zgodnie z postanowieniami kp do obowiązków pracodawcy należy ocena i dokumentowanie ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą oraz stosowanie niezbędnych środków profilaktycznych, które zmniejszają to ryzyko. Dodatkowo pracodawca informuje pracowników o ryzyku zawodowym, które łączy się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
Ponadto pracodawca jest zobowiązany m.in. do stosowania środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą:
1) utrzymywania w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy oraz urządzenia służące do pomiarów tych czynników,
2) przeprowadzenia na swój koszt, badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrowania i przechowywania wyników tych badań i pomiarów oraz udostępniania ich pracowników.